Superbilen Gordon Murray T.50 S1 LM kostar 30 miljoner kronor styck. Specialversionen görs bara i 5 exemplar. En enda kund köpte alla fem exemplaren på ett bräde.
Monterey Car Week är bilvärldens Oscarsgala – ett av årets mest prestigefyllda evenemang på Montereyhalvön i Kalifornien. Under drygt en vecka samlas bilentusiaster, samlare, tillverkare och designers från hela världen för att se både gamla klassiker och framtidens konceptbilar.
Men det handlar inte bara om att titta. De legendariska auktionerna är minst lika kända. Aktörer som RM Sotheby’s, som säljer Ralph Laurens Ferrari F50, och Bonhams finns på plats. Och på plats klubbas allt från klassiska Ferraris och Le Mans-racers till hypermoderna superbilar. Ofta slås världsrekord när prislapparna springer iväg till orimligt höga nivåer.

Och i år kom en riktig överraskning. Gordon Murrays Automotives har utvecklat och byggt specialmodellen S1 LM. Bara fem exemplar byggdes. Bilen är skapad för att hylla McLaren F1 GTR som vann Le Mans 24-timmarslopp 1995. Och även om det är unikt att endast fem exemplar tillverkats, så är något annat ännu mer unikt. Alla fem exemplar ska till samma, hemliga, kund.
Bilen bygger på Gordon Murrays T.50 och hämtar tydlig inspiration från Le Mans-klassikern McLaren F1 GTR. Det märks på frontens form, det takmonterade luftintaget och den delade bakvingen. Den ikoniska bakfläkten från T.50 är borta – i stället används mer traditionella vingar och splitters för att skapa marktryck. Bakdelen förstärker retrokänslan med fyra runda baklyktor och lika många avgaspipor. Även interiören påminner om originalracern, men har fått egna bucket-säten och modernare reglage.

Under skalet sitter en vidareutvecklad version av T.50:s Cosworth-byggda V12. Motorn har vuxit till 4,3 liter och levererar nu 693 hästkrafter, upp från standardbilens 655 hk. Varvtalsgränsen är fortfarande makalösa 12 100 rpm – att jämföra med Ferrari 488 GTB (V8) på ca 8 000 rpm eller Lamborghini Aventador (V12) på ca 8 500 rpm. Kraften skickas till bakhjulen via en sexväxlad manuell växellåda.
Vad de fem bilarna kostar är tyvärr hemligt, men vi kan få en känsla: en T.50 från 2020 kostade runt 30 miljoner kronor och byggdes i 100 exemplar. Men S1 LM är helt skräddarsydd och finns i bara fem exemplar – alltså troligtvis klart dyrare. Det är inte omöjligt att det handlar det om närmare 100 miljoner kronor per bil. Och för att påminna – en enda kund köpte alla.

LÄS MER:

Anton Nordgren är en motorintresserad journalist med examen från Umeå Universitet. Han har tidigare arbetat som skribent inom mat och dryck samt som sportjournalist.