Hyllade bilmodellen går i graven. Den har varit populär hos flera världstjärnor och blivit en oväntad favorit bland kvinnliga bilägare. Men efter över 30 år tystnar modellen nu för gott.
Det är inte många bilar som lyckats få både Prince, Chris Harris som fans och samtidigt bli ett oväntat favoritval bland kvinnliga bilägare världen över. En tvåsitsig sportbil som dök upp i filmer, rullade på musikscener och vars karakteristiska drag formade en bil som omedelbart kändes igen. Men nu står det klart att epoken är över.
BMW bekräftar att deras klassiska Z-modeller försvinner helt och redan i mars 2026 stoppas produktionen av den sista generationen. Final Edition blir det officiella avskedet och någon efterträdare finns inte på kartan. Därmed avslutas över 30 års historia av rena tvåsitsiga roadsters hos den tyska biltillverkaren.
– Det är allt annat än en elbil

Final Edition får flera detaljer som markerar slutet på eran. Bland annat en mattsvart lack, Shadowline-listning, röda M-bromsok och specialdesignade tröskelplåtar. I kupén fortsätter samma tema med röda sömmar över stolar, instrumentpanel och mittkonsol. Paketet går att få till alla motoralternativ, från sDrive20i till den sexcylindriga M40i.
Resan började 1995 med Z3. Det var bilen som satte Z-präglingen på kartan och snabbt fick status efter uppmärksammade ägare och en framträdande roll i populärkulturen. Prince ägde flera exemplar, motorjournalisten Chris Harris hyllade den som ”en ren glädjemaskin” och Z3 blev snabbt en favorit bland förare som ville ha något lättkört men karaktärsfullt.

När första Z4-generationen lanserades 2002 tog BMW ett stort steg vidare. Formen blev kantigare, chassit skarpare och bilen mer sportig än sin föregångare. Men det var andra generationens Z4 som kom 2009 som satte ett avtryck som få sportbilar kan mäta sig med. Den blev nämligen den första BMW som helt designades av ett kvinnligt team – Juliane Blasi exteriört och Nadya Arnaout interiört. Det förändrade allt.
Insidan blev lika omtalad med hög materialkvalitet, rena linjer och stora intuitiva reglage. Push start, automatiska taklås och en avskalad klimatpanel gjorde modellen lätt att hantera även för förare som aldrig tidigare kört sportbil. BMW hade som mål att bredda målgruppen och det fungerade. Z4 blev ofta beskriven som sportig utan att vara svårkörd och lyxig utan att vara skrytig.


Resultatet blev en ovanligt jämn könsbalans i ägarbasen, något som fortfarande diskuteras i Z-forum världen över. 2002 kom första Z4, större och vassare än Z3. 2009 års generation bytte till fällbart plåttak. När nuvarande Z4 G29 lanserades 2018 gjorde BMW helomvändning och återgick till tyg – utvecklad tillsammans med Toyota och nära släkt med GR Supra.
Nu tar resan slut. BMW fortsätter sälja öppna bilar via 4- och 8-seriens cabrioleter, men den renodlade tvåsitsiga roadstern försvinner helt. För entusiaster blir Final Edition den sista chansen att lägga beslag på en modell som hunnit bli både popkulturell ikon och sportbilsklassiker. En av få som kunnat förena superstjärnor, motorjournalister och en ovanligt bred publik i över tre decennier.

LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.















