En rutinreparation slutade med en obehaglig påminnelse om hur farliga elbilar kan vara när något går fel. Plötsligt small det till och 400 volt slog ljusbåge rakt framför mekanikerna.
– Det är en av de farligaste elbilsreparationer vi gjort, säger elbilsmekanikern George.
Händelsen fångades på film av OGS Mechanics där mekanikern George och hans team försökte rädda en helt död Polestar 2. Bilen gick varken att ladda eller köra och fick rullas in i verkstaden genom att de knuffade in den. Men det verkligt dramatiska kom först när de började felsöka på allvar.
– Vi visste att bilen inte laddade men vi hade ingen aning om att 400 volt skulle slå ljusbåge rakt framför oss, säger mekanikerna i klippet.
Problemet såg till en början bekant ut. Elbilen hade stått länge med mycket låg batterinivå. Ett vanligt scenario enligt verkstaden där både högvoltsbatteriet och 12-voltsbatteriet kan tömmas helt. Resultatet blir en bil som vägrar starta, vägrar gå i neutral och inte tar emot laddning oavsett kabel eller laddstation.
– Det som började som ett ”enkelt laddfel” blev snabbt en av de farligaste elbilsreparationer vi gjort, konstaterar de.
Felsökningen visade snabbt att högvoltsbatteriet var helt urladdat. Så pass tomt att bilens eget laddsystem vägrade ens försöka. Lösningen blev drastisk och hela batteripaketet monterades ner från bilens undersida för att laddas manuellt, långsamt och under strikt övervakning.
– Om ett elbilsbatteri laddas ur för långt kan bilen inte längre väcka det själv. Då krävs manuell laddning, annars är batteriet i praktiken dött, förklarar verkstaden.
Det var under just detta moment som dramatiken eskalerade. När batteriet kopplades in för laddning slog högspänningen till oväntat.
– Det där är exakt varför elbilsdiagnostik kräver extrem försiktighet. 400 volt gör jobbet väldigt, väldigt verkligt.

Efter mer än ett dygns laddning började batteriet till slut visa livstecken. Bilen gick att köra igen men laddningsproblemet kvarstod. Nästa pusselbit visade sig vara den inbyggda laddaren som trots avsaknad av tydliga felkoder var defekt.
– Det luriga är att diagnostiken inte alltid pekar åt rätt håll. I det här fallet var det laddsystemet som bråkade, inte batteriet i sig, säger mekanikerna.
Med en utbytt laddmodul, rensade felkoder och flera testcykler började elbilen till slut ladda normalt. Efter provkörning, nya laddningar och ytterligare kontroller kunde bilen rulla ut från verkstaden fullt fungerande.
– Det här är en dyr och riskfylld påminnelse om varför du aldrig ska låta en elbil stå länge med låg batterinivå, avslutar George.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.















