Elbolagens nya straffavgift knäcker laddstationer

Domedagsprofetian slår in. Effekttariffen knäcker de mindre laddstationerna.
– De har ju höjt med 190 procent – det förstår ju varenda människa att så kan man inte göra, säger Lars Carlsson från Orust Kretsloppsakademi till Elinstallatören.se.

Från den första januari 2027 ska alla svenska elbolag använda effekttariffer. Det innebär att elpriset baseras inte bara på förbrukning utan hur mycket el man använder vid vissa tidpunkter. En del elbolag har redan börjat använda detta på laddstationer.

Ellevio var ett av de första att införa de nya effekttarifferna. Det gick snabbt innan ägare till laddstationer började protestera. De nya tarifferna hotade att välta deras verksamhet över ända. 
– Du kan ha en laddstation med knappt några besökare. Men så smäller det till under en timme och då kommer flera elbilar och laddar, då blir det priset man får betala och det blir ett negativt resultat för mitt företag. Effektavgifterna är inte anpassade efter laddstationer. Det är en föråldrad affärsmodell som är anpassad för industrin, vi kan inte styra när folk ska ladda. Då ska vi betala efter en enstaka timme. Elbolagen måste anpassa sig efter en ny verklighet, säger en ägare till en laddstation, säger laddstationens ägare.

Först får laddstationerna investeringsbidrag av staten, men sedan visar det sig att de blir olönsamma på grund av elbolagens nya effekttariffer som chockhöjer kostnaderna för ägarna.

Ellevio gick då ut i försvar, de menar att avgiften är helt nödvändig.  
– Det är inte frågan om straff. Vi kommer att fördubbla mängden el vi använder på 20 år och har ett elsystem som inte är dimensionerat för detta. Därför måste vi vara mer effektiva i hur vi använder elektriciteten, säger Jesper Liveröd.

Nu har nya rapporter om effekttariffernas konsekvenser börjar ramla in. I skärgårdskommunen Orust driver Kretsloppsakademin laddstationer.
– Vi har en säkring på 63A och går från att ha haft en kostnad på 1 895 kr/månaden till 2 100 kr/mån hos Ellevio – det är inte så farligt. Men sedan kom effekttarifferna och det ger en ökning på ytterligare 3 600 kr/månaden – och det är inte rimligt, säger Lars Carlsson till Elinstallatören.

Tidigare kostade laddplatserna omkring 22 000 kronor. Nu är priset uppe på 66 000 kronor. Det är mer än vad den lilla föreningen orkar med.
– Vi har stöttat laddarna med över 500 000 kronor själva och vi har fått in 250 000 kr från sponsorer. Så vi stoppar in pengarna från föreningen för att det ska gå runt, säger Lars Carlsson.

Orust Kretsloppsakademi har försökt att tala med Ellevio. Utan resultat. Med effekttarifferna är det inte säkert att föreningen klarar av att fortsätta sin verksamhet. Nu kan de tvingas lägga ner en laddstation som är viktig för övergången till elbilar. Samtidigt som staten subventionerar nya laddstationer blir de omöjliga på grund av elbolagens avgifter.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt