Elbilsmärket ger upp Norge. Nu väntar utförsäljning av osålda bilar.
– Maxus har haft det svårt med sina personbilar i Norge från allra första början, säger Björn Loftås, redaktör på TV2 Broom till den egna kanalen.
Kinesiska elbilsmärket Maxus drar sig från Norge. De har förtvivlat svårt att sälja personbilar i det Teslafrälsta oljelandet. Nu sänker de priset på sin SUV Euniq 6 med 100 000 kronor. Det nya priset landar på 349 000 kronor.
– Maxus har haft det svårt med sina personbilar i Norge från allra första början. De har hamnat mellan flera stolar och har inte varit särskilt väl anpassade till vad norska kunder vill ha. Teknologiskt har de också varit ganska medelmåttiga. Medan märken som Xpeng och Nio har tagit stora steg de senaste åren har det varit lugnare på Maxus, säger Björn Loftås.
Det här är en kalldusch för alla de som köpt en Maxus i Norge. När de drar sig bort från personbilsmarknaden påverkar det andrahandsvärdena för dem som köpt en Maxus. Däremot försvinner inte Maxus helt från Norge. Man kommer fortfarande att sälja sina transportbilar på den norska marknaden.

– Det hade varit klart värre om märket hade dragit sig ur Norge helt och hållet. Då hade bilarna plötsligt uppfattats som föråldrade. Men eftersom de fortsätter att fokusera på skåpbilar och märket därmed kommer att finnas kvar, kommer effekten förmodligen inte att bli lika stor. Men det här är förmodligen bilar som till stor del kommer att glömmas bort på begagnatmarknaden, med priser som utvecklas därefter, avslutar han.
I Sverige verkar man däremot inte vara på väg att sluta med personbilsförsäljningen. Maxus finns fortfarande i bilhallarna. I år har det registrerats in 263 Maxus, de flesta är transportbilar. Maxus ägs av Shanghai Automotive Industry Corporation som är Kinas största biltillverkare. De har funnits i Norden sedan 2018. I Sverige växte företaget ganska snabbt de första åren. Allra helst inom transportbilar och hade en ganska stor marknadsandel.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.














