Elbilstillverkaren Neta Auto kan snart vara ett minne blott. I februari sålde man bara 400 elbilar. Enligt medier har företaget börjat avveckla stora avdelningar nu – över 1700 anställda drabbas.
Elbilsmärket Neta Auto står på randen till konkurs efter en dramatisk försäljningskollaps och akuta ekonomiska problem. Enligt kinesiska medier har företaget nu börjat avveckla hela sin forsknings- och utvecklingsavdelning, vilket innebär att anställda erbjuds avgångsvederlag för att lämna sina jobb. Uppgifter pekar på att runt 200 personer redan har sagt upp sig, av totalt cirka 1 700 anställda.
Läget har blivit allt mer desperat efter att försäljningen rasat fullständigt. Siffror från China EV DataTracker visar att Neta sålde 98 procent färre bilar i januari år 2024 jämfört med samma period förra året, skriver CarNewsChina. I februari lyckades bolaget sälja färre än 400 bilar totalt, en närmast obefintlig närvaro på marknaden. Jämför man med samma period förra året så är det ett enormt tapp, i februari 2024 sålde Neta Auto runt 4000 elbilar.

Det har dessutom varit flera svarta rubriker om företagets elbilar. Bland annat skrev vi i början av året om en kvinna vars elbil hade tappat 90 procent av sin räckvidd på bara 18 månader och nu endast kunde köra knappt 40 kilometer på en laddning.
Krisen har slagit hårt mot de anställda som drabbats av kraftiga lönesänkningar. Vissa uppges nu endast få minimilön, och det rapporteras om att personal som lämnade sina jobb redan i november 2023 fortfarande inte fått sin utlovade ersättning. Samtidigt har företaget hamnat i konflikt med sina leverantörer. Neta Autos huvudkontor i Shanghai har förvandlats till en protestplats där leverantörer samlats för att kräva obetalda skulder. Vissa av dem har till och med sovit på golvet inne i byggnaden i hopp om att få ut sina pengar.
CarNewsChina skriver att den nuvarande krisen till stor del tros bero på en tidigare strategi från den före detta vd:n. Han prioriterade B2B-affärer, det vill säga försäljning direkt till andra företag istället för privatpersoner, och ignorerade andra försäljningskanaler. Grundaren Fang Yunzhou, som nyligen återvänt som vd, försöker nu rädda bolaget genom att fokusera på lönsamma produkter och expansion utomlands. Men det kan vara för sent. Uppskattningar visar att bolagets skulder kan vara så höga som 10 miljarder yuan, motsvarande 15 miljarder kronor.
Redan i november förra året gick det rykten om att Neta var på väg mot konkurs. Bolaget lyckades då få in en investering på cirka åtta miljarder kronor, men det verkar inte ha varit nog för att vända den negativa utvecklingen. Frågan är nu om Neta kan få in mer kapital i tid – eller om ett av Kinas elbilsmärken snart går i graven.
Tipsa om nyheter: [email protected]
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamen i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå Universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.