Elbilsspekulanter tvingas köpa grisen i säcken. De flesta bilhandlare sturntar helt i att testa batterierna. Nu blir de frånåkta av både Carla och Kvdbil som går i bräschen.
– I dagsläget blir det ju en merkostnad, säger Klaus Silfvenius, bilhandelsansvarig på Motorbranschens Riksförbund.
De flesta bilhandlare testar inte elbilsbatterierna på begagnade bilar. Trots att branschen rekommenderar dem att göra detta. Det gör att bilköpare tvingas chansa och köpa en bil utan att ha en aning om hur batteriet mår.
– MRF är för att utföra batteritest, vi har även erbjudande till våra medlemmar med rabatterat pris för ett oberoende test, dock ej biltillverkartest som SaaS lösning. Utan att handlarna har egen eller hyrd utrustning från ett testföretag och där resultatet analyseras i leverantörens system såsom Carla gör, säger Klaus Silfvenius.
Hos Carla har man länge testat batterierna på bilarna. Ändå har nästan alla konkurrenter valt att inte ta intryck och följa efter.
– Det gör vi för att de som köper begagnade elbilar ska känna sig trygga, säger Linn Lundgren på Carla.

Batteritestet är en kvalitetsgaranti för att köparna ska känna sig trygga. Linn Lundgren tycker att handlare borde följa efter deras initiativ.
– De flesta batterierna mår väldigt bra, men för de som köper elbil för första gången, någon typ av kontroll borde man göra, säger hon.
Då går Kvdbil ut med nyheten att de också ska införa batteritester.
– Att köpa en begagnad elbil eller laddhybrid ska vara lika tryggt som att köpa en bensin- eller dieselbil. Genom att synliggöra batteriets hälsa i våra annonser gör vi det enklare för köpare att fatta trygga, välgrundade beslut, säger Daniel Odsberg, försäljningschef på Kvdbil.

Hos branschorganisationen MRF tror man att fler kommer att följa efter.
– Anledningen till att test inte utförs är att bilarna som merparten av våra handlare erbjuder fortfarande har batterigaranti från tillverkaren, dvs är det problem med batteriet så ersätts det på garanti. Men många av våra medlemmar förbereder för batteritest när ansvaret övergår på handlaren, säger Klaus Silfvenius.
Kostnaderna uppges vara det bakomliggande motivet till att handlare inte gör batteritester.
– I dagsläget blir det ju en merkostnad, själva testet kostar och det innebär lite men ändå ett merarbete som man inte vill lägga på kundpriset, därför genomförs det inte än då det inte medför lika stort kundvärde som kostnaden är, enl. deras bedömning när det ändå finns garanti.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.