Elbilsexperten Jesse brukar inte ens snudda vid förbränningsmotorer. Men nu gör han ett undantag och går ut med en skarp varning för en bensinmotor som man borde undvik:
– Jag vet att jag brukar prata om elbilar, men just den här återkommer hela tiden till verkstaden.
Den finländske elbilsmekanikern Jesse Haapala har gjort sig känd för att plocka isär trasiga högvoltsbatterier, analysera laddproblem och förklara elbilsteknik på ett sätt som även nybörjare förstår. Men i sitt senaste klipp byter han helt spår och riktar i stället en ovanligt skarp varning mot en bensinmotor.
Det är något som överraskar många av hans följare, eftersom Haapala väldigt sällan kommenterar förbränningsmotorer. Redan i början markerar han hur allvarligt han ser på problemet:
– Det här är en av de bensinmotorer jag personligen skulle undvika.
Han förklarar att den aktuella motorn kan se ut som ett bra köp på begagnatmarknaden eftersom den ofta sitter i bilar som är billiga i inköp. Men bakom prislappen finns dolda svagheter som kan leda till dyra reparationer.
– Folk tror att de gör ett klipp, men problemen dyker upp snabbt.
Enligt Haapala handlar det bland annat om konstruktioner där grundläggande slitdelar sitter svåråtkomligt och där både kylning och oljecirkulation har visat sig vara bristfälliga. Det gör att motorerna kan drabbas av skador långt tidigare än vad bilägare förväntar sig.
– Det handlar inte om ifall den går sönder, utan när.
Elbilsmekanikern säger att han normalt inte ger råd om förbränningsmotorer, men att just den här modellen sticker ut eftersom han påverkats av hur ofta den dyker upp med stora fel i verkstäder som han samarbetar med. För honom blev det därför naturligt att lyfta en varning även om den ligger utanför hans vanliga område.
– Jag vet att jag pratar om elbilar, men just den här återkommer hela tiden till verkstaden och därför vill jag varna för den.

Mot slutet av videon betonar Haapala att vissa motorer alltid kommer att ha sina egenheter, men att kombinationen av konstruktion, känslighet och reparationskostnader gör just denna ovanligt riskfylld. Och ett byte av kamrem tar en hel dag och kostar närmare 20 000 kronor på denna motor.
– Det finns bättre val där ute. Gör bara din research.
Vilken motor det gäller avslöjar han mot slutet av klippet – och hans poäng är tydlig. En billig affär på pappret kan snabbt bli en av de dyraste reparationerna en bilägare råkar ut för. Det handlar om Fords trecylindriga 1.0 EcoBoost-motor, känd för sin oljebadade kamrem som kan lösas upp, släppa material i oljan och i värsta fall täppa igen oljepumpen. Just den konstruktionen har lett till många haverier i Norden, särskilt på bilar som körs korta sträckor och ofta kallstartas.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.















