Elbilsgurun sågar elbilar. Lucids avågende vd berättar om sin egen sanning bakom kulisserna.
– Många av dem suger. Jag är ledsen, det här är sanningen. De har mycket dålig räckvidd och är gjorda av dåliga lågpriskomponenter, säger Peter Rawlinson till Autocar.
Han har precis stigit ner från tronen som vd på det ständigt krisande elbilstillverkaren Lucid. Peter Rawlinson kommer att fortsätta i företaget. Men med nya arbetsuppgifter, samtidigt passar han på att berätta i Autocar om elbilarnas stora utmaning.
– Inte bara genom att göra en bil mer effektiv använder den mindre av världens energi, den använder också mindre batteriresurser och mineraler. Du kan uppnå räckvidd på två sätt, det ena är genom stora batterier och det andra genom effektivitet. Jag har själv aldrig förstått varför effektiviteten varit så förbisedd bland alla som tillverkar elbilar, säger Peter Rawlinson till Autocar.

Peter Rawlinson hävdar att han har gjort Lucid till marknadsledande inom teknik. Deras bilar kommer mycket längre än alla andra. Nu dömer han ut alla som snackar om räckvidd och elbilar. Enligt honom handlar det istället om att bygga effektiva motorer. En elbil med lång räckvidd har ofta ett stort batteri. Istället vill den avgående Lucidchefen lyfta fram sina egna ingenjörer. De har byggt en bil som med samma batteristorlek kommer lika långt.
– De trodde att vi hade stoppat in ett enormt batteri när vår bil gick 500 mil på en laddning. Men det var inte alls så. Vi har en överlägsen teknik som gör att motorn blir mycket effektivare. Men det tror folk inte på, trots att bilen har testats av oberoende personer, säger Peter Rawlinson.
Han poängterar att ett effektivare batteri behöver använda mindre av världens resurser. Det kommer också att kosta mindre och bli lättare än dagens monstruöst stora elbilsbatterier.
– Om du har dubbelt så hög effektivitet kommer du bara att behöva halva batteriet. Det betyder mindre gruvor och brytning av litium, kobolt och mindre nickel. Med vår teknik blir batterierna effektivare. Jag tror inte att solid-state någonsin kommer att kunna massproduceras. Däremot är litium-jonbatterierna något som jag tror på, säger han.
Peter Rawlinson fortsätter att sticka ut hakan. Han pratar yvigt om Lucids tekniska överhöghet mot de andra elbilstillverkarna. Däremot nämner han inte att märket har dragits med kronisk bristande lönsamhet sedan starten. Elbilarna har problem på många marknader nu. Peter Rawlinson är inte förvånad. Han menar på att det beror på att de flesta märkena är urusla. Enligt honom drivs de av dålig teknik och billiga komponenter. Nu återstår att se vilka reaktioner han kommer att få efter sitt fräna utspel.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.