Elbilens elmotor kortslöts: ”Ett skämt”

Den kända finländska verkstadsexperten Jesse Haapala gör en oväntad upptäckt när han undersöker en kortsluten elmotor från elbilen Mercedes EQC.
– Ett skämt, säger Haapala.

Jämfört med en motor som går på diesel eller bensin saknar elmotorer delar som cylindrar, kolvar, vevstakar och vevaxlar. Detta gör att de flesta elmotorer kräver mindre underhåll. Men det kan ändå uppstå problem. Kände finske verkstadsprofilen Jesse Haapala visar i ett klipp på YouTube hur en elmotor i elbilen Mercedes EQC lider av flera fel.

Jesse Haapala börjar med att undersöka elbilens motor underifrån. När han sedan skruvar bort en bult från motorn börjar det rinna vätska, vilket är ett tydligt tecken på att något har gått väldigt snett.
– Det ska inte komma någon vätska därifrån, säger Haapala.

Han tar sedan loss elmotorn från bilen för att kunna undersöka den noggrannare. Han upptäcker då tidigt att tätningarna i motorn, som ska hålla borta kylvätskan, har gått sönder. Detta har orsakat stora skador på resten av motorn eftersom kylvätskan har kommit i rotorn. När Jesse tar en närmare titt på tätningarna ser han hur de tydligt har gått sönder.
– Tätningarna suger verkligen, säger han.

Lyckligtvis har ingen kommit till skada av problemet på grund av elbilens säkerhetsteknik, som stänger av strömmen helt om ett sådant kortslutningsfel upptäcks. Enligt Haapala skulle motorn teoretiskt sett gå att reparera, men det kommer förmodligen inte att ske, då de flesta inte orkar med kostnaderna.
– Det luktar också riktigt illa, säger han.

Enligt den finska verkstadsexperten påminner Mercedes-motorns konstruktion väldigt mycket om elmotorn i Audi e-tron. Audis elmotor har blivit ihopkopplad med en mycket märklig design. Under e-trons elmotor finns en liten burk som samlar upp läckt kylvätska, vilken måste bytas med ett serviceintervall på 3 000 mil. Om burken blir överfull riskerar ägaren att elmotorn knäcks. Motorexperten Eric Berg har tidigare undersökt en sådan motor där han upptäckte felet.

– Motorn är vätskekyld, och på flera viktiga ställen i motorn finns olika tätningar för att hålla borta kylvätskan. När tätningarna går sönder kan det orsaka stora skador på systemet som gör att elbilen slutar fungera helt, sa Eric Berg.
LÄS MER: