Svenska elbilstillverkaren har gjort en jättesäkning av priset på Polestar 4 med 88 000 kronor. Och det gör att det kan vara ett riktigt kap att köpa bilen istället för att leasa den. Du kan spara över 145 000 kronor.
Polestar 4 utmärker sig med en lång räckvidd på upp till 620 kilometer, omfattande teknik och en avskalad design. Och just nu går det dessutom att få en Business edition, inklusive Plus- och Pilotpaket samt vinterhjul med hela 88 000 kronor i rabatt. Det gör att det kan vara ett riktigt kap att köpa bilen istället för att privatleasa den. Att leasa den kan bli över 145 000 kronor dyrare än att köpa.
Om du vill privatleasa Polestar 4 betalar du 11 754 kronor i månaden under tre år, vilket totalt blir 423 144 kronor. Du behöver inte lägga någon kontantinsats och i priset ingår service, vägassistans, vinterhjul samt både upphämtning och återlämning av bilen. Avtalet gäller för 1 500 mil per år vilket räcker för många men kan bli dyrt om du kör mer än så. När leasingtiden är slut lämnar du tillbaka bilen, men den måste då vara i gott skick. Skador, däckslitage och repor kommer du garanterat att faktureras för och det kan bli riktigt dyrt.


Att köpa bilen i stället till det rabatterade priset på 692 000 kronor är dock en mycket bättre ekonomisk lösning. Även om det innebär att du får ta hela risken själv när det är dags att sälja vidare bilen. Med dagens marknad är det inte säkert vad en elbil är värd om tre år. Men tappar den runt 40 procent, vilket är vanligt idag, motsvarar det ett värdetapp på cirka 276 800 kronor. Alltså ungefär 7 689 kronor i månaden. Det är klart lägre än leasingkostnaden, men då tillkommer också extra utgifter för service. Sedan måste du också räkna med en finansieringskostnad för billån eller kontantköp.
Det innebär att det faktiskt är mer ekonomiskt att köpa bilen och sälja vidare den efter tre år istället för att privatleasa. Månadskostnaden för leasingen om man jämför här är orimligt dyr och om vi räknar med en värdeminskning på 40 procent så innebär det att du kan spara över 146 000 kronor på att köpa Polestar 4. Istället för att privatleasa den.
Att jämföra priset på Polestar 4 är dock inte helt enkelt. Inte ens på tillverkarens egen hemsida. Beroende på var du klickar kan samma bilmodell med samma tillval visa olika priser. Och försöker du räkna på ett vanligt billån blir det snabbt förvirrande. Hemsidan föreslår en månadskostnad på 16 995 kronor, trots att du lagt in närmare 138 400 kronor i kontantinsats. Kalkylen räknar med att du ska amortera av hela bilens värde på bara 36 månader utan att ta hänsyn till restvärde. Det ger en orimligt hög månadskostnad och säger egentligen ingenting om vad bilen kostar att äga i praktiken.

Men det är inte bara kalkylen som väcker diskussion. Polestar 4 är en bil som sticker ut. Inte minst för att den helt saknar bakruta. I stället visas trafiken bakom via en kamera och en digital spegel i vindrutan. Det har skapat ett delat mottagande bland både testare och förare.
– Det skulle inte finnas en dag i Polestar 4 utan någon grad av irritation över avsaknaden av bakruta och normal spegel, skrev brittiska Autocar i ett av de första testerna.
När Carup testade elbilen hyllades Polestar 4 och beskrevs som en av Polestars viktigaste. Men även vi saknade den klassiska backspegeln.
– Hade det gått att välja Polestar 4 med en bakruta, så hade jag gjort det, skrev vi i Carups första test.


Fler röster från bland annat Top Gear, Aftonbladet och Autovisie pekar på att det är svårare att snabbt växla fokus mellan vägen och den digitala spegeln, särskilt vid körning i tät trafik eller om du bär glasögon. Och även om vissa testare menar att man vänjer sig, anser andra att det är ett onödigt problem Polestar själva skapat.
Men Polestar 4 har också återkallats flera gånger för brister. Bland annat har touchknapparna på ratten inet alltid fungerat som de ska. Och förvärmningen av batteriet som är viktigt för räckvidden i kyla har haft haft tekniska brister. För den som dock är på jakt efter en ny elbil kan det vara värt att kika på den svenska elbilen som just nu reas ut.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.