Mercedes elektriska ödesbil är här. Kan GLC EV tända Mercedes elektriska stjärna? De första provkörningarna av den hemliga prototypen har gjorts.
Efter flera år av kräftgång på elbilsmarknaden tar Mercedes nu ett stort kliv framåt. Först kommer CLA, men efterföljande SUV:en GLC är sannolikt ännu viktigare. Nya GLC EV bygger inte på ett modifierat fossilbilschassi som tidigare modeller, utan på en helt ny elbilsplattform med 800-voltsarkitektur.
Det möjliggör laddhastigheter upp till 320 kW och WLTP-räckvidd om över 60 mil. Amerikanska Road and Track har som en av de första fått provköra den maskerade prototypen, som ger en tydlig fingervisning om märkets elektriska framtid.
Mercedes ligger just nu på efterkälken i elbilsracet. Igår kunde Carup rapportera att Audi har kört om både Mercedes och BMW på den tyska hemmamarknaden, och i Sverige rullar bara drygt 15 000 batteridrivna Mercedes. Därför vilar stora förväntningar på den eldrivna versionen av GLC, utmanaren i det mycket viktiga SUV-segment där bland annat Volvo XC60 och BMW X3 konkurrerar.
Prototypen som Road and Track fått testa är en fyrhjulsdriven version med 483 hästkrafter.
– Som väntat är bilen kvick, men inte extremt snabb. Vikten gör att den inte riktigt når upp till AMG-nivå, skriver Zac Palmer vid Road and Track.



Med axelavstånd om nästan tre meter och elbilens karaktäristiska platta golv finns gott om utrymme i kupén. GLC EV är närmare storebror EQE SUV än gamla GLC i innervolym. Taklinjen är låg, vilket begränsar bagageutrymmet något, men en frunk kompenserar. Tack vare bakhjulsstyrning är dessutom vändradien under elva meter.
På testbanan visade GLC EV att den har gott om kraft, särskilt i snäva kurvor. Det finns dock lite krängning och mjukhet kvar, vilket nog är medvetet. Detta är ingen sportbil, och komfort går före spänst. Mercedes har utvecklat ett nytt bromssystem där bromsservo, huvudcylinder och stabilitetskontroll sitter ihop i ett enda paket.
– Övergången mellan regenerativ och mekanisk broms är nu sömlös och borta är därmed den svampiga känslan från märkets tidigare elmodeller. Pedalen känns stabil och förutsägbar, oavsett om du bromsar mjukt eller hårt, skriver Palmer.
Mercedes uttalade mål är att GLC EV ska kännas som en vanlig GLC – men eldriven. Om den färdiga bilen lever upp till prototypens löften kan detta bli den vändpunkt märket väntat på. Lansering väntas tidigt nästa år.
LÄS MER:

Karl Wahlin är statistiker och har lång erfarenhet som analytiker inom personbilsmarknaden.