Ett enda hinder på vägen räckte för att slå ut batteriet på den populära elbilen. Nu varnar elbilsmekanikern Jesse Haapala för hur snabbt en liten smäll kan bli en reparationskatastrof. Samtidigt har myndigheter förbjudit hans batteriskydd.
– Något måste göras åt detta, myndigheterna måste godkänna något skydd, säger Jesse.
Fallen med skadade elbilar tycks aldrig ta slut. Den finske elbilsmekanikern Jesse Haapala visar nu hur ett enda hinder på vägen kan skapa en av de dyraste skadorna som kan drabba en elbil. Den här gången handlar det om en BMW i4 som fått batteriet deformerat på ett sätt som långt ifrån går att förbise. Och som samtidigt visar varför han vill tillverka extra skydd till elbilar. Något han nu förbjuds att göra av myndigheterna.
När Haapala lyfter ner batteriet från bilen syns direkt hur hårt slaget varit. Han mäter inbucklingen i aluminiumhöljet och finner över en centimeter deformation.
– Jag mätte 10,5 millimeters buckla där, säger han.
Skadan är så kraftig att den tryckt upp batteriets bottenplatta mot modulen ovanför. Det är just den svagheten Jesse gång på gång varnar för: en relativt tunn botten av aluminium som inte tål slag underifrån. Han konstaterar att BMW:s batterilåda i övrigt är välbyggd – men botten håller inte för hårda stötar.
– Botten är bara 2–2,5 millimeter tjock. Den tål inte stötar.
När batteriet öppnas står det klart att smällen inte bara böjt höljet, utan även förstört ett av kylplattans interna kanaler. Det innebär att modulen inte längre kan kylas korrekt och måste skrotas.
– Kylkanalerna har tryckts ihop. Den här kan inte användas.
Problemet förvärras av hur BMW byggt modulerna. Även om de ser ut att vara uppdelade i sektioner är de i själva verket sammanfogade till ett enda stort modulblock. Det gör att en lokal skada kräver byte av hela modulen – inte bara den skadade delen.
– Fyra moduler är hopsvetsade till en. Ur reparationssynpunkt är det en dålig lösning, säger Jesse.

Trots detta får BMW:s batteri goda betyg av mekanikern. Packningen, elsäkerheten och konstruktionen får beröm och han beskriver kvaliteten som högre än hos många andra märken. Men en sak saknas enligt honom: en ordentlig skyddsplåt under batteriet. Och just där blir det kontroversiellt.
Jesse berättar att han velat ta fram ett extra skydd för att undvika precis den här typen av dyra skador men att han förbjudits av myndigheterna eftersom ett sådant skydd räknas som en otillåten fordonsmodifiering. Carup skrev om det i fredags, hur finska myndigheter indirekt varnade för Jesses olika 3D-print lösningar.
– Att montera ett skydd under är helt förbjudet. I Finland behövs det. Jag hoppas att det åtminstone blir möjligt att installera dem lagligt, säger Jesse.
För BMW-ägaren i det här fallet slutade det med att hela batteriet byttes mot ett begagnat, eftersom både hölje och modulen ovanför skadan var bortom räddning. Reparationer av det här slaget är inte ovanliga här i Norden där vägarna ofta är ojämna och elbilar har låg markfrigång. Och det väcker frågan om varför förebyggande skydd fortfarande stoppas.
– En tunn bottenplatta och ett hinder på vägen räckte för att slå ut en elbils batteri, säger Jesse.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.















