Elbilarna som kan bli först med solid state-batteri

Nya BMW iX3 kommer redan med 80 mils räckvidd med vanligt batteri. Men kan snart vara frånkörd. Solid-state batterier har redan börjat testas – men är svåra att tillverka.

Litiumjonbatterier kommer alltid att innebära kompromisser. Biltillverkare kan satsa på längre räckvidd, men det ökar kostnaden. De kan göra batteriet snabbt att ladda, men det kan korta livslängden. Pressar man för hårt åt ett håll så påverkas något annat negativt. Men solid-state-batterier kan lösa en del av problemen.

Om solid-state-batterier kan börja tillverkas i stor skala kan de erbjuda en perfekt balans mellan räckvidd, säkerhet, prestanda och snabb laddning. Vad solid-state-batterierna gör, är att de ersätter den flytande elektrolyten – kemikalien som möjliggör laddning och urladdning – med en fast. De fasta materialen presterar teoretiskt bättre, men är svåra att tillverka i stora volymer utan defekter.

Bild: NIO ET7 sedan, som erbjuds med semi-solid-state-batteri i Kina.

Även om batteriföretagen lyckas kommer förändringen ta tid. BloombergNEF förutspår att solid-state-batterier endast kommer stå för 10 % av den globala efterfrågan på elfordon och energilagring år 2035. Vägen till massproduktion och kommersialisering är alltså fortfarande både lång och osäker, och den första lanseringen kommer troligtvis koncentreras till elbilar i premiumklassen.

Under tiden får semi-solid-state-batterier allt mer fotfäste. Semi-solid-state-batterier finns redan på kinesiska vägar, även om de är få. Tack vare tidiga satsningar från företag som Nio och statligt stödda SAIC Motors kan kunder köpa och köra dem – redan idag.

I denna lista täcker vi både semi-solid-state och helt solid-state-batterier. Vissa modeller finns redan i Kina, andra planeras lanseras inom de närmaste åren. Några är demonstrationsbilar, men de är med ändå. Vi inkluderar även tillverkare som ännu inte installerat solid-state-batterier i en produktionsbil men har visat att de planerar göra det. 

Semi-solid-state-batteri

Semi-solid-state betyder att det är ett delvis fast batteri, en slags mellanvariant som ger bättre prestanda än vanliga batterier men är enklare att producera än rena solid-state-batterier.

Nio

I slutet av 2023 körde Nios grundare mer än 1 043 km (104 mil) med ET7-sedanen på en enda laddning – under verkliga förhållanden och i kyla, enligt företaget. ET7 var utrustad med ett 150 kWh semi-solid-state-batteri, som Nio-ägare i Kina faktiskt kan hyra mot en dagsavgift. Idén är smart: använd de mindre 70–75 kWh-batteripacken för vardagskörning och byt till solid-state-batteri inför längre resor.

IM Motors

IM Motors, lyxsegmentet inom SAIC, har redan flera semi-solid-state-modeller till salu i Kina. IM L6 konkurrerar med Tesla Model 3 och Xiaomi SU7. Instegsmodellerna har LFP-batterier, men det finns också ett 133 kWh semi-solid-state-batteri som ger över 998 km räckvidd enligt CLTC (en testcykel som används i Kina, liknande EU:s WLTP) . Priset ligger mellan 230 000 och 330 000 yuan (ungefär 300 000 262 000 – 435 000 SEK).

MG Motor

Det brittiska märket MG Motor, även det SAIC-ägt, lanserar snart sin första prisvärda elbil med semi-solid-state-batteri. Batteristorlek och räckvidd är ännu okänt, men cellerna använder endast 5 % flytande elektrolyt. MG4 finns med både LFP- och semi-solid-state-batterier, med priser mellan 73 800 och 105 800 yuan (ungefär 97 000 SEK – 140 000 SEK).

Voyah

Voyah, premiumvarumärket under Dongfeng Motor, lanserade sedanen Passion i Kina 2023 i både laddhybrid och ren elbil. Instegsmodellen har ett 82 kWh semi-solid-state-batteri med 580 km CLTC-räckvidd, medan 109 kWh-versionen når 729 km. Priset ligger mellan 322 900 och 432 000 yuan (ungefär 425 000 – 570 000 SEK).

Dongfeng

Dongfeng började testa semi-solid-state-batterier redan 2022 med 50 prototyp-E70. Batterierna utvecklades tillsammans med Ganfeng och stöder batteribyte. Kommersiell produktion väntas starta 2026, med en räckvidd på över 998 km (100 mil).

Stellantis

Stellantis och batteri-startupen Factorial har bekräftat en semi-solid-state-cell med 375 Wh/kg – mer än de vanliga 200–300 Wh/kg. Den kan laddas från 15–90 % på extremt korta 18 minuter. Test sker nästa år på en demonstrationsflotta av Charger Daytona EVs. Factorial levererar även till Mercedes-Benz, som visade en prototyp av EQS med 25 % längre räckvidd, utan att batteriet blev större eller tyngre. Massproduktion väntas innan decenniets slut.

Bild: Voyah Free

Solid state-batterier

Solid state-batterier har ingen vätskebaserad elektrolyt alls. Allt i batteriet består istället av fast material, som keramik, glas eller polymer. Det gör att batteriet blir säkrare, håller längre och kan lagra mer energi.

BMW

BMW testade en i7-prototyp med helt solid-state-celler i München i somras. Cellerna är utvecklade av Solid Power. Produktion planeras på pilotlinje i Tyskland, men räckvidd och packstorlek är ännu okänd. BMW har redan tidigare integrerat solid-state-teknik med batteriföretaget Factorial Energy. De har både byggt och testkört en prototyp-bil som kan köra 100 mil på en enda laddning.

Toyota

Toyota satte ett solid-state-batteri i LQ-prototypen redan 2021. Massproduktion förväntas 2027–2028. Batteriet ska ge över 998 km. räckvidd och kunna laddas från 10–80 % på under 10 minuter. Troligtvis ser vi först batteriet i en hybrid, inte elbil.

Honda

Honda utvecklar ett helt solid-state-batteri för produktion senare i decenniet. Batterierna kan bli 50 % mindre, 35 % lättare och 25 % billigare än dagens litiumjon. Räckvidden väntas över 998 kilometer, med möjlighet att nå över 1 126 kilometer över tid. – alltså över 110 mil på en enda laddning. Test på pilotlinje pågår i Japan.

Volkswagen

Volkswagen samarbetar med QuantumScape för helt solid-state-batterier. PowerCo har investerat över 260 miljoner dollar i projektet. Enligt QuantumScape kan dagens elbilar med 563 kilometer räckvidd nå 643–804 km med deras batterier.

Nissan

Nissan har svag ekonomi, men satsar på solid-state internt med målet att kommersialisera senast slutet av räkenskapsår 2028. Cellerna kan använda svavelbaserad elektrolyt och eventuellt svavel-mangan-katod, vilket kan eliminera kobolt.

BYD

BYD utvecklar också solid-state-batterier och planerar demonstrationer 2027, med massproduktion efter 2030. Hyundai är mer försiktiga och räknar med kommersialisering först efter 2030.
Källa listan: Inside EVs

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt