En ny undersökning bland elbilsägare visar vilka bilar som får bäst – och sämst betyg. På sista plats hittar vi överraskande en Volkswagen.
J.D. Power har genomfört en omfattande undersökning i USA bland både premiumelbilar och elbilar för den bredare marknaden för att mäta bland annat kundnöjdheten. Resultatet bjuder på flera intressanta insikter: Populära elbilen VW ID.4 hamnar sist på listan.
Om vi kollar på ägarnas nöjdhet bland premiumelbilar, ser vi att BMW iX är i topp. På en skala från 0 till 1000 får iX 790 poäng, medan BMW i4 ligger strax bakom med 783 poäng. På femte plats hittar vi svenska Polestar, som får 767 poäng. Det skiljer alltså bara 26 poäng mellan första och femte plats, vilket gör att det är en väldigt jämn lista. Se hela listan nedan.

J.D. Power har också rankat kundnöjdheten för elbilar på den bredare marknaden. Här ser vi att nöjdhetspoängen är generellt lägre jämfört med premiumelbilarna. Hyundai Ioniq 6 toppar strax före Kia EV6. Volkswagen ID.4 får finna sig i att vara jumbo.


En av de stora utmaningarna för elbilar har varit kvalitetsproblem, särskilt bland premiummärken. Det är dock inte hela sanningen. Elbilar för den breda massan presterar ofta bättre i kvalitetsmätningar än sina lyxigare konkurrenter, 7 av 10 bilar med minst problem i studien tillhör just denna kategori. En annan faktor är utbildning – många förstagångsköpare av elbil får lite eller ingen information om hur de ska använda och underhålla sin bil på bästa sätt. Enligt J.D. Power uppgav bara 12 procent att de fått vägledning om den totala ägandekostnaden för sin elbil.
Några av nyckelsiffrorna från J.D Powers studie från 2025:
Möjlighet att förbättra elbilsägande genom utbildning: 69 % av de som köpte en elbil för första gången fick viss utbildning om bilen vid köpet. Men få fick information om hela ägandekostnaden (endast 12 %). Det visar att många köpare får otillräcklig utbildning, vilket påverkar deras upplevelse som ägare.
Elbilar för breda marknaden överträffar premiumversionerna: Ägare till “vanliga” elbilar rapporterar färre problem än ägare av premium-elbilar. Sju av de tio modeller med minst problem i studien tillhör elbilar för den breda marknaden.
Premium laddhybrid som alternativ: Tidigare var nöjdheten bland ägare av laddhybrider lägre än hos elbilsägare. Men nu har premium laddhybrider visat sig vara ett mer tillfredsställande alternativ, med nöjdare ägare för både el- och laddhybridbilar för breda marknaden.
Förbättrad tillgång till laddstationer för elbilar för breda marknaden: Trots att ägare av premium-elbilar fortfarande är mer nöjda med tillgången till laddstationer, har ägare till mer “vanliga” elbilar fått ett rejält lyft i nöjdheten (från 310 till 396 poäng). Detta beror bland annat på att Teslas Supercharger-nätverk har öppnats för fler märken.
Elbilsägare planerar att köpa elbil igen: Hela 94 % av elbilsägarna skulle överväga att köpa en elbil igen vid nästa köp, vilket visar på stark lojalitet. Endast 12 % funderar på att byta till en bil med förbränningsmotor.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamen i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå Universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.