Dolda skador tvingar elbilar till skroten. Kontrollera om din elbil har en farlig skada.
– En termisk rusning är inte trevligt, säger Bo Ericsson på Fordonsjuristen.
Det räcker med en smäll mot batteriet. Sedan kan din elbil vara värdelös. Reparationskostnaderna kan bli så höga att det inte är lönt att göra något åt den.
– Vi avråder alltid från att reparera en bil om kostnaderna överstiger halva bilens värde, säger Bo Ericsson.
Han visar bilder på elbilar som fått skador på batterierna. Det handlar om repor eller att de fått en smäll i den vanliga trafiken. Skadan kan slå ut battericeller och kylsystem eller orsaka att fukt tränger in i batteriet. Försäkringsbolagen har löst in dem och sedan skrotat bilarna. Och det är inte ens säkert att de syns innan plastkåporna under bilen tagits loss.
– Det ligger i bilägarens intresse att kontrollera batteriet om det smäller till där nere. Då måste man vara så driven att man åker till en verkstad och inte väntar på besiktningen, säger Bo Ericsson.

Besiktigas inte
Elbilarnas batterier besiktigas inte i Sverige. Du kan köra runt med ett brandfarligt batteri utan att få körförbud. Finland har redan en kontroll, men inte Sverige.
– Det ligger under EU:s besiktningsdirektiv. Men det är frivilligt för medlemsländerna att införa. Transportstyrelsen är hopplöst efter när det kommer till allt med teknikutveckling, säger Tord Fornander, ordförande för besiktningsbranschen.
Fordonsjuristen varnar för skadade batterier. Det kan sluta riktigt illa. Om batteriet slår i något måste du alltid åka till verkstaden för kontroll.
– Många kan åka runt med skadade elbilsbatterier utan att veta om det. Sedan kan det dröja tre veckor innan något händer och det utbryter en brand. Och en termisk rusning är ingen trevlig sak. Får man en smäll ska man åka till verkstaden, säger Bo Ericsson.

Besiktningsbranschen tycker att felen borde fångas upp på bilbesiktningen. De vill ha nya regler och utökad kontroll.
– Du behöver inte åka in till verkstaden. Det är bättre om det ingår i besiktningen, det är en myndighetsstyrd kontroll, säger Tord Fornander.
Besiktningspersonalen kanske inte kan underkänna bilarna. Men de kan se felen och påtala dem för ägarna. Därefter kan de vända sig till en verkstad för reparation.
– Vi kan se skrapmärken och skador på batterierna och även fel på kablarna. Men det finns inget mandat för att underkänna bilarna. Det enda som vi kan göra är att påtala det för ägaren, säger Tord Fornander.
Förändring är att vänta
Nya besiktningsregler för elbilar är på väg. Transportstyrelsen har precis lagt fram ett förslag till regeringen.
– I besiktningspaketet finns ett förslag av kontroller av elbilar. Precis som nämnt handlar det om mer kontroller av batterierna, högspäningssystem och ledningar. Sammanlagt är det ungefär tjugo punkter, säger Anders Gunneriusson, utredare på Transportstyrelsen.
Bo Ericsson har arbetat länge med bilar. Han har inte helt torrt på fötterna. Men spekulerar ändå i anledningen bakom oförklarliga elbilsbränder som inträffat i Sverige, även om det är ovanligt.
– Jag tror att de flesta elbilsbränder beror på en skada på batteriet. Och många kan åka runt ovetandes om att de har skador. Om det smäller till där nere gör man bäst i att åka till en verkstad, säger Bo Ericsson.
Besiktningsbranschen är kritisk mot Transportstyrelsen. Enligt dem sölar myndigheten med att införa de nya EU-direktiven.
– Transportstyrelsen har varken viljan eller ambitionen att hänga med i teknikutvecklingen. Det här är en sak som vi vill ska ingå i kontrollen på elfordon, skador på batterier och kablar, säger Tord Fornander.
Transportstyrelsen har svar på tal.
– Det finns redan en portal med fullständig information om hur man ska kunna kontrollera elbilar. Alla biltillverkare upprättar ett. Där kan besiktningsorganen söka efter chassinummer Då får de upp exakta uppgifter. Men det kostar pengar att använda det, säger Anders Gunneriusson.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.















