Elbil oljebyte

Elbilar kräver oljebyte – detta händer annars

Elbilar sägs ofta vara underhållsfria, men de behöver faktiskt regelbundna oljebyten. En mekaniker visar hur försummade oljebyten kan orsaka allvarliga skador.

Trodde du elbilar skulle slippa oljebyte? Tänk om… Sedan elbilar blivit alltmer populära har ett av deras stora säljargument varit att de nästan helt saknade vanligt underhåll. Man behövde varken byta olja eller filter, eftersom det inte finns någon förbränningsmotor. Det fanns inga avgassystem och inget kylsystem för motorolja. Det enda som krävdes var att byta pollenfilter då och då och att sköta bromsarna.

Men i verkligheten är det inte riktigt så enkelt. När elmotorerna blev mer avancerade började de kylas med olja, både i motorn och växellådan. Tillverkarna utlovar ofta underhållsfria bilar med olja som ska hålla en livstid. Men nu visar det sig att oljan måste bytas regelbundet om bilen ska hålla länge.

En mekaniker visade nyligen varför elbilar faktiskt behöver oljebyten, med ett exempel från en Hyundai Kona EV. Bilen hade gått ungefär 35 000 mil och varken oljan i motor eller växellåda hade bytts – för det skulle ju inte behövas. Mekanikern George berättade att bilens ägare gick till en annan mekaniker första gången 2 400 mil tidigare, på grund av ett vinande ljud från framaxeln. Ljudet hördes tydligt och blev skarpare när bilen körde i regenerativt läge – ett sätt som elbilar bromsar på för att återvinna energi.

Mekanikern sa att problemet kom från växellådan och att den behövde bytas. Ägaren hittade då en ny växellåda, och ljudet försvann redan två dagar efter första besöket. Bilen körde ytterligare 2 500 mil med samma växellåda, men sedan behövde den tas till verkstaden igen.

George förklarade senare att problemen kunde ha undvikits med regelbundna oljebyten som hållit drivlinan väl smord. Men eftersom oljan aldrig byttes försämrades drivlinan med tiden, vilket ledde till att metallpartiklar samlades i oljekanalerna. Det orsakade skador som kedjebrott, tandskador (tänderna på kugghjulen i växellådan) och till slut en spricka i växellådshuset.

När oljan tömdes lossades en dräneringsplugg, precis som vid oljebyte på en förbränningsmotor. Pluggen är magnetisk och hade samlat upp stora mängder metallrester från oljan. När växellådan monterades ned hittades också sprickan i växelhuset, som orsakats av en metallbit som kastats mot växellådan.

Oljan tömdes, och pluggen hade samlat upp stora mängder metallrester från oljan. Bild: OGS & Mechanics
Trasig metallbit som orsakade skada. Bild: OGS & Mechanics

Mekanikern upptäckte också oljerester på drivaxelns centrum, ett ställe där det inte borde finnas någon olja alls. Det visar att elmotorerna ibland kan läcka olja, ett problem som blir vanligare med tiden på många elbilar. När växellådan öppnades syntes metallbitarna tydligt. Skadorna var så allvarliga att växellådan inte gick att reparera utan behövde bytas ut.

Slutsatsen är alltså att elbilar faktiskt behöver oljebyten. På nyare elbilar är detta ofta inplanerat i serviceprogrammet, men den som köper en begagnad elbil utan sådana rekommendationer bör ändå byta oljan regelbundet – även om tillverkaren lovat helt underhållsfria bilar.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt