En BMW i4 M50 dömdes ut i Finland efter 5 000 mil. Elbilens batteri var tvunget att bytas ut på grund av en repa på 1,5 mm.
– Vad gör den här oss hos, säger Jesse Haapala, verkstadsexpert.
Kände finske verkstadsprofilen Jesse Haapala fick nyligen in en BMW i4 M50 till sin verkstad. Elbilen var bara något år gammal och hade gått totalt 5 000 mil, men den fick ändå inte köras. Någon hade försökt importera BMW-värstingen till Finland, men när den skulle registreras godkändes den inte i besiktningen. Elbilen fick avslag eftersom den hade en 1,5 mm djup repa på batteriet, vilket är 0,5 mm för mycket, enligt BMW:s toleranser.
– Det är en alldeles för liten tolerans, säger Jesse Haapala.
Efter avslaget kände sig Jesse tvungen att undersöka elbilen för att se om det fanns något sätt att rädda den. Han tycker själv det är väldigt konstigt hur en annars fullt fungerande elbil kan dömas ut på grund av en sådan liten och obetydlig skada.
– Jag undrar verkligen hur reporna ser ut, säger han.

Mekanikern tog därefter in elbilen i verkstaden och undersökte den från undersidan. Han upptäckte att batteriet hade flera repor, men ingen verkade särskilt allvarlig. Jesse började även mäta repornas djup själv och upptäckte att de var fyllda med metallpartiklar, vilket gjorde att de uppfattades som djupare än de faktiskt var. På ett ställe uppmätte han ett djup på 1,32 mm, och på ett annat 1,7 mm.
– Jag tror reporna har mätts på ett felaktigt sätt, säger Jesse.
Verkstadsexperten bestämde sig därefter för att slipa bort metallpartiklarna med hjälp av en slipmaskin. När han sedan mätte repornas djup på nytt visade det sig att de maximalt var mellan 0,3 och 0,5 millimeter djupa.
– Nu kommer vi inte behöva göra något mer, säger han.
Denna BMW i4 M50 räddades alltså med en slipmaskin och fem minuters slipning. Genom att få bort metallpartiklarna visade det sig att reporna inte var djupare än tillverkarens toleransnivå. Dessutom kunde Jesse inte se några tecken på bucklor på batteriet, vilket hade varit ett betydligt allvarligare fel.
– På grund av en felaktig mätning var batteriet nära att dömas ut helt, säger Jesse.
Jesse tycker att BMW:s toleransnivå på 1 mm är alldeles för liten. Han uppmanar dessutom personer som genomför besiktningar av elbilar att vara noggranna med att skilja mellan bucklor och repor på batteriet. Han avslöjar sedan vad han tänker göra med elbilen.
– Nu ska vi utföra en ny registrering på den, avslutar Jesse Haapala.
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.