En elbil började brinna på flaket på bärgningsbilen. Nu kräver bilbärgarna hårdare regler och mer utbildning.
– Om bilen har varit med om en olycka är det inte bara en brandrisk, den kan också vara strömförande, säger bilbärgaren.
Stort branschmöte om risken med brinnande elbilar. Bärgningskåren vill se mer utbildning och verktyg att hantera riskerna.
– Om bilen har krockat så är det större risker med krockade elbilar än vanliga bilar, säger Anders Håkansson, vd på Vellingebärgarna till P4 Malmöhus.
Nyligen träffades Trafikverket, verkstadsbranschen, bärgarna, räddningstjänsten och bilimportörer för att diskutera brinnande elbilar. Initiativet har tagits främst av bärningsbranschen. Där har man sett flera uppmärksammade bränder på bärgade elbilar.
– Det var jag som satt i bilen när det hände. Egentligen kan jag inte prata om omständigheterna, men den började brinna på flaket, säger Richard Håkansson på Vellingebärgaren.

Han satt i bärgningsbilen när en elbil började brinna på flaket. Bilen var krockad och hade brunnit. Men räddningstjänsten släckte branden. När Rikard sedan körde iväg med den återantände bilen.
– Nu var räddningstjänsten med mig, så det hände inget. Man måste vara uppmärksam på flaket. Börjar det brinna får man stanna bilen och hoppa ut så fort som möjligt.
Bärgarna är väl medvetna om vilka risker krockade elbilar innebär. Men det finns en bra metod för att undanröja det värsta hotet.
– Man ska vara försiktig både med elbilar och vanliga bilar. Men det är viktigt att se till att undersöka så att elbilarna inte har några skador, det är då som farorna finns.
Brinnande elbilar går att upptäcka och fly ifrån. Men de här moderna fordonen kan också bära ett osynligt dödshot.
– Om bilen har varit med om en olycka är det inte bara en brandrisk, den kan också vara strömförande. Då måste man vara på sin vakt och veta vad man ska göra.
Under mötet mellan de olika branscherna diskuterades bärgning av elbilar. Men den svåraste frågan är om de blir strömförande. För det finns inga verktyg eller sätt att kontrollera.
– Det finns inga metoder för att veta om en elbil är strömförande eller inte. Det enda man kan göra är att se efter så det inte finns några tydliga skador på bilen och elsäkra den. Sedan är det svårt att veta var kablar och annat ligger på dem.
Bärgningsbranschen vill se att någon tar tag i regelverket. Elbilar innebär andra och värre risker än vanliga bilar. Dessutom vill man se fler verktyg för att klara säkerheten när elbilar varit inblandade i trafikolyckor. Bärgningsbranschen är kritisk mot att myndigheterna inte gör mer för att skydda de som arbetar med att bärga skadade elbilar.
– Tyvärr är det väl så att det ska hända något allvarligt innan man tar tag i saken.
Foto stora bilden ovan: Arkivfoto: Katarina Forsman, Assistancekåren Ludvika / Ludvikabärgar’n AB
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.