Elbil överhettar batteri i 9 minusgrader: ”Katastrof”

BYD Tang får problem i elbilsexperten Björn Nylands 100-milatest. Elbilens batteri överhettas i nio minusgrader.
– Det här är en katastrof, säger Nyland.

Norske Björn Nyland brukar ofta genomföra räckviddstester på olika elbilsmodeller. En av de vanligaste undersökningarna han gör på sin kanal “Bjørn Nyland” är att köra elbilarna 100 mil, där han pressar dem till det yttersta för att köra sträckan på den snabbast möjliga tiden. I ett av sina senaste klipp testar han BYD Tang och chockas av resultatet.

Den kinesiska elbilen har ett batteri på 111 kWh och är fulladdad när Björn inleder 100-milstestet. Efter att Björn har kört ungefär 27 mil är det dags att ladda elbilen för första gången. Vid laddstationen märker Björn att elbilens batteri är väldigt varmt trots att det är kyligt utomhus.
– Det är verkligen inte bra att batteriet är så varmt, säger Nyland.

På grund av att batteriet är så varmt påverkas även laddhastigheten negativt. Björn hävdar dessutom att batteriets kylsystem ska vara aktivt.
– Det här är det dåliga med BYD:s Blade-batterier, säger han. 

När Björn sedan ger sig ut på vägarna igen, fortsätter batteriets temperatur att ligga runt 50 grader Celsius, något som oroar Björn.
– Batteriet har fortfarande en temperatur kring 50 grader Celsius trots att vi har kört i en och en halv timme. Hur är det ens möjligt? undrar han. 

Björn stannar sedan för att ladda en andra gång, och elbilen har ännu en gång stora problem med laddningen på grund av värmen. Björn kan inte förstå hur den kan ha så stora problem samtidigt som det är minusgrader ute. 
– Det är 54 grader Celsius, det är ett nytt rekord, säger en chockad Nyland. 

Björn testar att köra långsammare för att kyla ner batteriet, men det funkar inte heller. Vid ett tillfälle når batteriet 56 grader Celsius. Björn pausade sedan sitt test för att slutföra det kvällen efter. När han ger sig ut på vägarna denna gång är det kväll och sex minusgrader. Till en början håller sig batteriet kyligare än dagen innan, men det dröjer inte särskilt länge innan det är uppe på 50 grader Celsius igen. 
– Tänk er ifall jag hade gjort testet under sommaren i 25 grader eller i Thailand, säger Björn skämtsamt.

Bilen har så pass mycket problem med laddningen att Björn tvingas avsluta sitt 100-milatest. Enligt honom är det tredje gången han tvingats avsluta testet utan att nå sitt mål.
– Alla tre gånger var det en kinesisk bil, säger Björn.
LÄS MER: