Elbil med solid state körde 120 mil – på en laddning

Mercedes roadtrip till Malmö öppnar porten till framtiden. Teamet körde 120 mil utan att ladda elbilen. 
– Solid-state-batteriet är en riktig revolution för elektrisk mobilitet, säger Markus Schäfer, utvecklingschef på Mercedes. 

Mercedes slår sig för bröstet. Det krisande tyska premiummärket går på knäna och är nästan helt bortsopat från den kinesiska marknaden. Företagsledningen pratar om att satsa på billigare modeller. Men nu finns det ljus i tunneln.

Tyskarna har utvecklat ett solid state-batteri som tar sig 120 mil utan att behöva ladda. Det bevisade de genom en non stop-körning från hemmafabriken i Stuttgart till Malmö. Dessutom fanns det över tio mils räckvidd kvar i batteriet.
– Solid-state-batteriet är en riktig revolution för elektrisk mobilitet. Med EQS framgångsrika långdistanskörning visar vi att den här tekniken levererar inte bara i labbet utan även på vägen, säger Markus Schäfer, utvecklingschef hos Mercedes. 

Teamet startade längs Autobahn A7 som går hela vägen från den österrikiska gränsen till Danmark. Det är Europas längsta motorväg med sina nästan 100 mil. Det gällde att hålla tungan rätt i mun och köra utan att anstränga batteriet för mycket. Företagsledningen behövde den här framgången. 

Resan verkade gå bra. Batteriet drog precis som man förväntat sig och det var viktigt att inte trampa på gasen för mycket. När de närmade sig den tyska kusten svängde den in på Autobahn A7 som också kallas för Östersjövägen. Den sträcker sig från Hansastaden Rostock i öst hela vägen mot Danmark.

Där tog de sig fram över Själland och kunde till slut se Köpenhamns silhuett och Öresundsbron. När de parkerade vid utsiktsplatsen i Limhamn fanns det ström för att köra nästan hela vägen till Halmstad. Här samlades hela gänget för en segerbild medan man ser Öresundsbron i grådiset bakom dem. 

Framgången var välkommen. Mercedes har fått kritik för att ligga efter sina asiatiska konkurrenter. 
– Vårt mål är att serieproducera innovationer som denna i slutet av decenniet och erbjuda våra kunder en ny nivå av räckvidd och komfort, säger Markus Schäfer. 

Deras nya solid state-batteri har utvecklats hemma i Stuttgart och vid Mercedes Formula 1-anläggning i Storbritannien. Man tror att tekniken snart är redo för att massproduceras och hoppas att den här räckvidden kommer att vara normal för alla Mercedesbilar kring 2030.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt