Elbil knäcktes på 4 månader – strid om 90 000 kr

Nyköpt elbil fick motorhaveri efter fyra månader. Elbilshandlaren vägrade ta på sig ansvar för felet. Nu har tvisten om 90 000 kronor avgjorts av ARN. 

Elbilen Audi e-tron har ett känd egenhet som ägare måste se upp med. Motorn har en miss i konstruktionen som gör att den läcker kylarvätska. För att lösa det här har Audis ingenjörer monterat in en liten burk som ska samlar upp vätskan. Den här måste tömmas vid service efter ungefär 3000 mil. Annars riskerar motorn att haverera.
– När burken överfylls följs det ofta upp med varningslampor och olika felkoder, vilket i de flesta fall kräver bogsering, säger experten, säger motorexperten Eric Berg på sin Youtubekanal.

Det här verkar ha drabbat en svensk bilköpare. Han var på jakt efter en ny elbil och fastnade vid en intressant annons i augusti ifjol. 
– Han hittade en bil på Carla AB:s hemsida. Bilen levereras sedan hem till honom. Den fjärde december 2024 uppstod ett felmeddelande ”systemfel el-system” på displayen vilket ledde till att bilen inte gick att starta, står det i anmälan.

Elbilen Audi e-tron har en inbyggd egenhet i konstruktionen. Den läcker kylarvätska som samlas upp i en liten burk. Om den inte töms regelbundet kan motorn svämma över och haverera.

Audin var från 2019 och hade gått omkring 8000 mil. Den gick sönder bara fyra månader efter köpet. Bilköparen blev såklart bekymrad. Det var inte alls vad han hade kalkylerat med.
– Bilen bärgades till en auktoriserad verkstad där det konstaterades att motorn bak var defekt. Troligtvis fanns ett kylvätskeläckage internt i elmotorn som skapat elfelet och även missljudet på grund av att det rostat, står det i anmälan.

Notan för motorbytet skulle gå på 90 000 kronor. Problemen som Audiägaren beskriver låter mycket likt motorexpertens analys av Audi e-trons problem. 
– Motorn är vätskekyld och på flera viktiga ställen i motorn finns det olika tätningar för att hålla kylvätskan borta. När tätningarna går sönder kan det orsaka stora skador på systemet som gör att elbilen slutar fungera helt, säger Eric Berg. 

Motordetektiven Eric Berg tog isär en likadan motor och upptäckte att översvämmad kylarvätska knäckt den. Det är dock inte korrekt att VW ID.4 har samma motor.

Han hörde av sig till Carla. Bilhandlaren gav honom kalla handen. Enligt dem kunde det inte vara något fel på bilen vid leveranstillfället. Det måste ha hänt under de fyra månader han ägt bilen.
– Bilen genomgick tre separata inspektioner utan några anmärkningar relaterade till det uppkomna felet. Verkstaden dit bilen bärgades har uppgett att samtliga felkoder registrerades i bilens händelseminne samma dag som den bärgades i december, svarar Carla.

Bilhandlaren slår ifrån sig. De ansåg sig kunna bevisa att felet inte fanns när de sålde bilen. 
– Läckage av kylarvätska som uppstår vid en elmotor borde rimligen konstateras ganska omgående eftersom en elmotor är känslig mot väta. Eftersom orsaken till felet inte är klarlagt och verkstaden inte får öppna upp motorn enligt reparationslitteraturen är det omöjligt att konstatera det exakta felet och utesluta att det funnits vid leveransen. Missljudet som noterats fanns inte vid leveransen, skriver Carla. 

Men Audiägaren får nu rätt i ARN. Enligt dem är problemet med Audi e-tron så känt att Carla borde ha reagerat. 
– Nämnden konstaterar att felet uppstått på grund av ett troligt kylvätskeläckage, vilket utgör ett känt konstruktionsfel på modellen. Felets art talar därför inte emot att felet funnits sedan leveransen men visade sig först senare. 

Nu måste Carla reparera bilen åt kunden. Däremot behöver de inte häva köpet eller betala de 90 000 kronor bilägaren begär. 
– Carla AB ansvarar för det uppkomna felet. Ett företag har i första hand rätt att åtgärda felen innan andra påföljder kommer ifråga. Nämnden rekommenderar därför Carla AB att fackmässigt och varaktigt avhjälpa felet utan kostnad för kunden, avslutar ARN.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt