Elbil återkallas i hela Europa – brandrisk i batteriet

Återkallelsen av Mercedes elbilar visar sig vara större än vad man först trott. 33 705 bilar av modellerna EQB och EQA återkallas nu på grund av brandrisk i batterierna. Ägarna till elbilarna förbjuds att ladda elbilen mer än 80 procent.

I USA förra veckan tvingades Mercedes att återkalla 7 362 elbilar av modellen EQB av årsmodellen 2021 till 2024. Modellen har ett batteri från kinesiska Farasis Energy som inte fungerar som det ska och kan börja brinna. Flera fall av bränder har rapporterats. Nu har modellen börjat återkallas även i Europa.

I Tyskland har transportmyndigheten KBA nu också återkallat Mercedes EQB. Den tyska myndigheten återkallar dessutom systermodellen EQA som har ett identiskt batteri som EQB. I hela världen är det totalt 33 705 elbilar som berörs och 3 119 av dem är i Tyskland, enligt Electrive. Av allt att döma berörs även bilar som sålts i Sverige, det är än så länge oklart hur många.
– Tyvärr kan jag inte kommentera antalet berörda bilar på den svenska marknaden i nuläget, skriver Johanna Ahlberg, som är marknadschef på Mercedes-Benz Sverige till Carup.

Mercedes hävdar att problemet går att lösa med en uppdatering av programvaran, men till dess är de drabbade ägarna ombedda att inte ladda sina elbilar till mer än 80 procent. Mercedes har tidigare kommenterat återkallelsen själva så här:
– På grund av kombinationen av vissa produktions- och fordonsanvändningsförhållanden kan en intern kortslutning av en battericell i högspänningsbatteriet uppstå, skriver Mercedes.

Problemet med Mercedes elbilar liknar vad två andra tillverkare också har. Nyligen drabbades både Audi och Jaguar av en batterismäll där deras elbilar avslöjades ha defekta batterier som kan börja brinna. I USA har Jaguar tvingats köpa tillbaka 2 760 elbilar av modellen Jaguar I-Pace och Audi återkallat 43 000 bilar i Europa och 27 000 bilar i USA av modellen Audi e-tron 55 där ägarna inte får ladda bilen fullt längre. Jaguar kunde inte lösa sitt batteriproblem med mjukvara, och Audi har inte presenterat en permanent lösning på ett års tid.
LÄS MER: