Lägenhetsboende rasar mot dyr elbilsladdning. Miljontals svenskar stängs ute från den gröna revolutionen.
– Man utesluter halva befolkningen från elektrifieringen, säger energiekonomen Claes Hemberg.
Hälften av svenskarna bor i hyres- eller bostadsrätt. För de flesta av dem är elbilen fortfarande en omöjlig utopi. Att ladda elbil billigt och bekvämt är ett privilegium för villaägare. Jönköpings Posten tar upp laddproblemet. För en av deras läsare är det lika dyrt att ladda som att tanka bensin.
– Jag tycker inte att det finns något alternativ där man kan ladda bilen till en rimlig kostnad, säger Emina Jahic till tidningen.
Den gröna omställningen är omöjlig om inte alla kan hänga med på tåget. Amina Jahic berättar för tidningen om hur det är att äga en elbil och samtidigt bo i en lägenhet.
– Det kostar sex kronor per kilowattimme. Och det tycker jag är för dyrt. Vi får åka till bensinmackar och andra ställen för att kunna ladda lite billigare.

Amina Jahic får stöd av en av Sveriges tyngsta experter. Claes Hemberg är känd från TV och har skrivit flera böcker. Idag arbetar han dessutom som energiekonom på Nibe.
— Jag håller med henne. Systemet är inte byggt för att lägenhetsinnehavare ska ha en elbil. Hela planen börjar med villorna där folk betalar och drar in en egen laddstolpe. Men det fungerar inte i stan, säger Claes Hemberg.
Den första januari 2027 träder ETS2 i kraft. Det är EU:s nya handelssystem med utsläppsrättigheter. Från det datumet måste alla länder betala för sina koldioxidutsläpp. Det kommer att göra bensin och diesel rekorddyr.
– Vi riskerar att få en stor del av befolkningen som inte kan vara med i elektrifieringen. Samtidigt är bensinpriserna på väg att sticka iväg, säger Claes Hemberg.
Elbilar subventioneras och folk uppmanas att ställa om till grön bilism. Samtidigt är det en lyx som bara villaägare kan ta del av. Om vi på allvar ska få svenskarna att köra elektriskt – då måste de också kunna ladda bilarna.
– Det här är hälften av Sveriges befolkning som vi pratar om. De kan inte ladda en elbil samtidigt som det blir för dyrt att tanka. Nu blir också elbilarna billigare, men folk kan ändå inte köpa dem eftersom det inte finns laddstolpar, säger Claes Hemberg.
Villaägarna åker räkmacka på en flod av gräddfil. Om du bor i en mindre tätort och har köpt ett hus till ett rimligt pris. Då är det lätt att installera en laddare, köpa sig en elbil och få massor med tusenlappar över.
– Snittsvensken lägger ungefär 60 000 kronor per år på sin bil. Om man köper en elbil går det att sänka den kostnaden upp till 30 procent. Samtidigt kan de flesta inte göra så, det är väldigt orättvist, säger Claes Hemberg.
Experten knäpper politikerna på näsan. Ansvaret ligger hos de folkvalda menar han. Så länge de inte reser sig och får något gjort kan inte elbilen bli en folkbil på allvar.
– Det är inte lönsamt att ladda bilen på stan. Det här är något som beslutsfattarna måste göra något åt så att alla kan vara med i den här omställningen. Vi behöver laddstolpar som har rimliga priser, ryter Claes Hemberg ifrån.
Politikerna hukar sig för kritiken.
– Jag har sett problemet tidigare. Vi får titta vidare på det, men det är inte enkelt att lösa.Kommunen har inga egna laddare och är ingen aktör här. Det är i första hand fastighetsägarna som har ansvaret, säger Joakim Dahlström (M), oppositionsråd i Jönköping.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.