Efter starka protesterna. Nu överväger Transportstyrelsen att riva upp nya regler för äldre bilar.
– Vi har inte gått ut med de här uppgifterna innan, men vi överväger en ändring, säger Anders Gunneriusson, fordonsexpert på Transportstyrelsen.
Transportstyrelsen har fått hård kritik för sitt förslag till nya besiktningskrav för veteranbilar. Många bilägare har hört av sig till myndigheten och framfört hård kritik.
– Det känns som att det är taget ur luften. Ska det straffa mig som skött mig att det finns ungdomar som tänjer på reglerna och är ordningsstörande? skriver en bilägare till Transportstyrelsen.
Idag blir alla bilar som fyller 50 år fria från besiktningskravet när de gjort en sista besiktning. Tidigare i år meddelade Transportstyrelsen att man ville ta bort den här regeln.
– Vi hade ett förslag på att ta bort det här schemat och istället införa en gräns på 1960 för veteranbilar under förutsättning att de är i originalskick. Ombyggda fordon undantas inte, säger Anders Gunneriusson.

Transportstyrelsen anser att många veteranbilar används som bruksbilar och går längre sträckor. Därför har de tyckt att regelverket behöver ses över. Nyheten har slagit ner som en bomb i veteranbilsvärlden.
– De har väl lite ont om pengar nu besiktningsfirmorna så de behöver ha in lite pengar. Jag tycker nog att det kan vara som det är, säger Jan Olsson från Alingsås motorveteraner.
Han tycker att det är bra med tillsyn och ett regelverk. Däremot riskerar de nya besiktningsreglerna att slå mot dem som lägger hela sin själ på en gammal pärla i garaget.
– Det har kommit in många ungdomar i den här världen. Så kanske skulle man ha en gräns, utan att det drabbar oss äldre som sköter om våra bilar, säger Jan Olsson.
Nu kommer besked om att Transportstyrelsen ändrar sig efter en proteststorm. Myndigheten själva säger att det inte är anledningen.
– Det har gått ut en artikel om att Transportstyrelsen avvaktar de nya besiktningsreglerna efter kritik från Motorhistoriska Riksförbundet. Men det är fel, anledningen till detta är att arbetet med eCall är så brådskande, säger Anders Gunneriusson.
Just nu hänger allt på eCall. Larmsystemet kan sluta fungera när 2G- och 3G-näten stängs ner. Transportstyrelsen arbetar febrilt för att bli klara till årsskiftet.
– Man är inte helt säkra på att den här roamingtjänsten som Telia erbjuder ska fungera. Därför är det väldigt viktigt att vi blir klara med undantaget av eCall i besiktningsföreskrifterna så att folk inte får körförbud vid årsskiftet, säger Anders Gunneriusson.
Transportstyrelsens utredare säger sig inte ha tagit emot någon kritik eller lyssnat på protesterna. Allt beror på den mer nödgade saken med eCall.
– Ingenting kan vara mer fel, vi har inte läst remissvaren. Allt beror på eCall-frågan. Det är viktigt att vi hinner ta bort kontrollen. Därför har vi delat upp arbetet så att den kan skickas till Bryssel för notifiering.
Frågan om eCall har också aktualiserat veteranbilarnas situation.
– Däremot har det samtidigt också blivit möjligt att göra en it-anpassning och titta på de andra förslagen. Vi funderar på att ha kvar 50-årsgränsen för veteranbilar. Men de blir inte automatiskt veteranklassade för att de uppnår den här åldern.
Bilarna måste genomgå en ny bedömning för att få bli besiktningsbefriade. Det kommer inte att räcka med att de uppnått en viss ålder.
– För att bilen ska få bli besiktningsbefriad krävs det att man inställer sig för en bedömning och att de då uppfyller kraven.
Kraven som Transportstyrelsen pratar om är kulturhistoriska värden. Bilen behöver vara i princip original. Den får inte vara ombyggd. Därför blir det bara de riktiga fantasternas bilar som blir aktuella.
– Det är de krav som vi satte från början, de gäller fortfarande. Om man inte lever upp till kraven eller inte inställer sig för bedömning så är det besiktning vartannat år som gäller, avslutar Anders Gunneriusson.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.