Nya siffror ger dyster sanning om Volvos rekord. Trots att Volvos ellastbilar körts 250 miljoner kilometer på sex år är det ett litet steg mot minskade koldioxidutsläpp.
Volvo Lastvagnar är världsledande på elektriska lastbilar och levererade första lastbilen redan 2019. För några veckor sedan gick företaget ut med den glada nyheten att Volvos lastbilar passerat en ny milstolpe: 250 miljoner körda kilometer under sex år. Ett nytt rekord som enligt företaget minskat koldioxidutsläppen med 213 000 ton. Siffror som låter imponerande. Men ställer man dem i relation, så blir det tydligt att vi behöver många fler elektriska lastbilar för att verkligen sänka CO2-utsläppen.
Motortidningen Piata Auto har räknat ut att den mängd utsläpp som Volvos lastbilar står för att ha minskat inte ens är i närheten av vad ett stort fartyg släpper ut på ett år. Tidningen skriver så här om Volvos rekord.
– Det låter imponerande, men det är därför bra att se på helheten ibland, för att inse den realistiska effekten av varje komponent, skriver Piata Auto.

Genom att ha tagit data från sjöfartsorganisationen (IMO) och information från en studie av Taiwan Shipping Association har motortidningen räknat ut att ett större fartyg har årliga utsläpp som varierar mellan 235 000 ton och 320 000 ton koldioxidutsläpp.
– Hur som helst är de 235 000 ton koldioxid som släpps ut på ett år av ett enda stort containerfartyg större än de 213 000 ton koldioxid som undviks av alla eldrivna Volvolastbilar runt om i världen, skriver Piata.
Tidningen är samtidigt tydlig med att Volvos satsning på ellastbilar inte är något dåligt utan något som är extremt viktigt. De vill att siffrorna istället ska visa tydligt hur många fler ellastbilar som faktiskt behövs för att det ska bli en märkbar skillnad. Piata skriver även att de hoppas med sin uträkning kunna visa hur mycket utsläpp som kommer från fartyg.
– Fartyg har kunnat fortsätta förorena och först nu förbereder man övergången till bränslen som ammoniak, metanol, etanol och andra. Och det visar oss faktiskt att inom sjöfartsindustrin, behövs en mer accelererad ansträngning, skriver Piata.
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.















