Privatleasing av en ny bil blir i många fall billligare än att köpa begagnat. Men vem är det egentligen som betalar rabattfesten?
– Det är inte finansbolagen och inte privatpersonerna, säger Ronny Svensson, expert på bilekonomi.
I slutet av 1980-talet gick Fiat ut med en märklig kampanj. Man kunde leasa en av deras bilar för 99 kronor i månaden. Det fick massor med människor att helt släppa fördomarna om italienska sardinlådor och sätta sig bakom ratten på en Panda, Tipo eller Uno.
– Det här är ett återkommande fenomen genom historien, säger Ronny Svensson vd och expert på bilekonomi på Ynnor AB.
Just nu är det stor rea på privatleasing. Man kan till exempel teckna ett leasingavtal på en lyxig BMW 330e för drygt 5400 kronor i månaden. Om man ser enbart till värdeminskningen på tre år är det en besparing på 72 000 kronor jämfört med att köpa bilen. Den som jämför med billån kan spara över 100 000 kronor. Det har gjort att en splitterny bil ofta är billigare än en några år begagnad bil att äga.
– Det är någon som får betala de här pengarna. Det är inte finansbolagen och inte privatpersonerna. Istället är det tillverkarna som står bakom detta, säger Ronny Svensson.


Ett annat bra exempel på rea i privatleasing är en Volvo EX40 för 4700 kronor i månaden. Jämfört med värdeminskningen för den som själv äger bilen blir det en rabatt på 90 000 kronor för köparen.
– Normalt är det importör som tillsammans med finansbolag styr priser på privatleasing, det är en för stor risk för en återförsäljare att ta del av finans i egna böcker även om det har skett, säger Klaus Silfvenius, bilhandelsansvarig på Motorbranschens Riksförbund.
Biltillverkarna tar smällen. De är beredda att förlora pengar för att få hålla fabrikerna igång och sina anställda sysselsatta.
– De garanterar ett restvärde som är högre än marknaden för att de vill ha volym. Man spekulerar i att bilarna kommer ut på en annan marknad, säger Ronny Svensson.


Det finns många sätt för biltillverkarna att sälja rabatterade bilar. Ronny Svensson har lagt mycket tid på att kartlägga detta.
– Tillverkarna kan också ge en dold rabatt till finansbolagen. En bil som ska kosta 100 000 kronor säljer de kanske för 80 000 kronor, säger han.
Ibland kan enstaka handlare rea ut bilar. Men oftast är detta stora order uppifrån.
– Det är ofta kampanjstöd eller liknande från huvudmannen som är bakom om man går ut brett, en handlare kan kampanja enstaka fordon som blivit kvar i lager men inte gå ut och köra rabatterade privatleasing generellt på en modell, säger Klaus Silfvenius.
Ibland kan återförsäljare och generalagent vara en och samma.
– Sedan blandas korten lite om det till exempel skulle vara så att Hedin ÅF säljer ut en Fordmodell, där är det ju samma huvudman bakom genom att Hedin också är importör och generalagent, säger Klaus Silfvenius.
Motorbranschens riksförbund samlar inte statistik över kampanjer.
– Har inga siffror på det då vi undviker att samla info om pris på grund av risken för att det betraktas som kartellbildning, säger Klaus Silfvenius.
De svenska bilköparna är inte dummare än att de hakat på och utnyttjar den förmånliga privatleasingen. Privatleasing har tagit ungefär halva marknaden för nya bilar som köps av privatpersoner. Men det finns också en del fällor du måste se upp med, det kan du läsa mer mer om här.
Exempel på erbjudanden just nu:
BMW 330e xDrive Touring 5467 i månaden, du sparar 72 000 kronor.
Volvo EX30 3595 kronor i månaden, du sparar cirka 60 000 kronor.
Volvo EX40 4695 i månaden, du sparar 90 000 kronor.
Här kan du hitta fler exempel på privatleasingkampanjer just nu.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.