Panik hos Porsche efter en kinesisk presskonferens. Nu säljs Xiaomis superbil som utklassar Taycan för rekordlågt pris.
– Det är som om ett ånglok möter en sköldpadda, säger ekonomiexperten Claes Hemberg.
En ny Porsche Taycan GT Turbo med 1108 hästkrafter kostar 2,8 miljoner kronor. Nu kommer Xiaomi och levererar en elbil med 1548 hästkrafter för endast 770 000 kronor. Experter spår att detta kan slå undan benen på Porsche som redan är hårt pressade i Kina och på kort tid bytt ut flera toppchefer.
Redan under 2024 tappade Porsche 28 procent av sin försäljning i Kina.
– Vi kommer att få se stora bolag dumpa priserna på det här sättet eftersom de har råd att göra det. Det är ett sätt för dem att få ut sina produkter på marknaden och låta konsumenterna testa dem, säger Claes Hemberg.



Xiaomi började med att tillverka hemelektronik och mobiltelefoner. Deras koncern är fullproppad med kunskap som de gamla biltillverkarna inte har. Nu erbjuder de en superbil för samma pris som en vanlig Volvo.
– Det låter kanske svindlande dyrt att ta sig in på en marknad på det här sättet, men de klarar att göra så. Däremot kan inte Porsche sälja ut sig på det här viset.
Från början hade Xiaomi sagt att deras nya modell skulle kosta omkring en miljon kronor. Men när det nu närmar sig lanseringen sänker de priset med ytterligare 30 procent. Den här monstruösa sportbilen kommer bara att kosta 700 000 kronor att köpa. Den har slagit Porsche Taycan hemma på Nürburgring och är två miljoner kronor billigare.
– De här bolagen har mycket pengar, men det har inte Porsche och hela Volkswagenkoncernen har det svårt. Det finns ingen möjlighet för dem att möta sådana här konkurrenshot.

Porsche och andra europeiska biltillverkare har ingen chans att möta de självsäkra kineserna. Nu verkar det nästan uppgjort på förhand. Den gamla världens bilar går under och lämnar plats för en ny generation.
– Det är som om ett ånglok möter en sköldpadda. Det nya företaget har självförtroende och full fart. Medan det klassiska märket som Porsche har svårt att förstå vad kunderna behöver.
Claes Hemberg är frän i sin kritik. Porsche har precis som många andra inte hängt med i utvecklingen.
– Man kan inte leva på gamla meriter. Det kommer nya kundgrupper som inte är lika nostalgiska och inte bryr sig så mycket om vad Porsche betydde förr i världen. Vi i Europa kan inte mäta oss med den teknik som de har.
Om du vill testa en sådan här kinesisk monsterbil ska man pröva nu. När de har slagit ut sina konkurrenter kommer priserna säkert att öka.
– Men när de har börjat vinna marknadsandelar så kommer man säkert att höja priserna.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.