Bensinen har fallit till nivåer vi inte sett på 5 år. Nu spår experterna att det ska bli ännu billigare. Vi kan få se priser ner mot 13-14 kronor snart.
– Opecländerna fortsätter att producera mycket olja, säger energiekonomen Claes Hemberg.
I morse kunde man tanka en liter 95-oktanig bensin under 15 kronor litern. Även på bemannade mackar kostar det bara 15,09 kronor Det är det lägsta priset på 5 år. Många skyndade sig att fylla tanken.
– Under den senaste månaden har bensinpriset sjunkit. Detta beror bland annat på sjunkande oljepriser och en viss förstärkning av kronan. Många bedömer i dagsläget att oljepriset kommer sjunka ytterligare nästa år, om det sker kommer det även leda till lägre bensinpriser, säger Viktor Gunnarsson, expert på branschorganisationen Drivkraft Sverige.
Bensinpriset är en brännhet fråga i Sverige. Regeringen har gjort det till ett vallöfte att hålla den på låg nivå. Vid nyår sker inte ens den vanliga indexuppräkningen av skatten i takt med inflationen. Nu är det många som undrar om priset har sjunkit i botten och kommer att stiga igen.
– Dollar är väldigt svag nu och oljepriset vidare ned idag så bensinen går nog ned ytterligare kommande dagar, säger Christian Kopfer, analytiker på Handelsbanken.

Det betyder att vi kan få se ännu billigare bensin när det närmar sig jul. Priser på 13 kronor på de allra billigaste mackarna är ingen utopi. På bemannade mackar skulle det kunna krypa ner mot 14 kronor, om utvecklingen med dollarkurs och oljepris nu håller i sig. För många svenskar är det en välkommen julklapp. Det innebär att vi får pengar över till annat.
– Det är svårt att spå priset långt in i framtiden. Men vi förväntar oss en fortsatt nergång även nästa vecka som läget ser ut nu, säger Nora Johnsson på Oljeschejkerna Johnssons.
Kritikerna är däremot inte lika glada. Ekonomen Claes Hemberg hade gärna sett ett pris på 25 kronor litern.
– Hade dagens bensinpris varit upp på 25 kronor hade övergången till el varit mycket enklare och snabbare. Nu gör billig bensin och diesel att hushållen och politiker tvekar. Vi väntar med elbil och ellastbil. Det är mumma för oljeländerna, säger han.
Priserna brukar gå ner på vintern. Det menar experterna som tittar på det långa perspektivet.
– Om jämförelsen utgår från en längre tidshorisont finns också ofta en säsongseffekt. Dels därför att efterfrågan på bensin är något högre på sommaren dels att vi i Sverige har sommar respektive vinterbensin med olika egenskaper. Där sommarbensin är dyrare att producera, säger Viktor Gunnarsson.
Miljöpartiet är kritiskt
Många bilister jublar. Miljöpartiet däremot är inte lika glada. Det låga bensinpriset hotar drömmen om att minska utsläppen av koldioxid.
– Det är de hållbara alternativen som behöver bli billigare. Vi behöver minska vårt fossilberoende, inte öka det. Att öka fossilberoende på det sätt som denna regering gör låser fast hushållen i en osäker situation, där priset kommer öka framöver oavsett vilken regering som styr, säger Linus Lakso (MP), transportpolitisk talesperson.
Han tycker att regeringen har fel fokus.
– Det är priset på elbilar som borde vara lågt, så att det går att räkna hem att byta ut bensinbilen. Vi vill göra det billigare att bryta fossilberoendet, genom att rulla ut en elbilsbonus och ett leasingstöd så att du kan komma ned till ett pris motsvarande ett pris vid pump på under fem kronor litern när alla kostnader räknas in, säger Linus Lakso.

Bensinbolagen vill inte kommentera
Kunderna undrar hur priset kommer att bli. Ändå vill inte de stora bensinbolagen kommentera utvecklingen. Istället får man förlita sig på fristående experter.
– Eftersom flera omvärldsfaktorer, däribland den osäkra geopolitiska situationen, kan påverka den globala tillgången och efterfrågan på råvaror, kan och vill vi inte spekulera i framtida prisprognoser för drivmedel, säger Mattias Holmqvist, presschef hos Preem.
Det är samma melodi hos deras konkurrenter. Ingen vill säga något om att experterna tror på ännu större prissänkningar före jul.
– Det är tyvärr inget jag kan uttala mig om, säger Lennart Olsson, drivmedelsexpert på Circle K.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.















