Draget: Tar bort säkringar helt i bilar

Biljätten tar bort säkringar helt. En vågat och banbrytande satsning – med potential att ge färre delar och enklare system.
– Vinsten är enorm, säger David Richardson, vice president för mjukvara på GM.

General Motors skapar ”framtidens bil.” Den drivs av mjukvara som uppdateras kontinuerligt, är full av avancerade funktioner och blir allt mer självkörande. Och det innebär att GM helt slopar traditionella säkringsboxar. Kärnan i satsningen kallas en “centraliserad datorsystemarkitektur”.
– Det är drivline-agnostiskt, vilket betyder att teknologin kommer att fungera både i el- och bensinbilar… och vinsten är enorm, säger David Richardson, vice president för mjukvara och tjänsteutveckling på GM till Motor1.

GM planerar att bygga vidare på principen med zonbaserad arkitektur. Det används flitigt idag i elbilar, för att minska antalet datorer och förenkla elsystemet. Skillnaden är att GM vill använda tekniken även på bensinbilar, så att även de får färre delar, enklare system och snabbare mjukvaruuppdateringar, något som traditionellt har varit mycket svårt i bensinbilar. Om GM lyckas kan de ta en av de mest unika aspekterna av elbilsutvecklingen och tillämpa den på förbränningsfordon.

Cadillac Escalade IQ blir den första bilen med den banbrytande satsningen. Bild: GM

Debuten är planerad till 2028, och den försa bilen blir Cadillac Escalade IQ. Systemet samlar bilens olika datorer i några få kraftfulla enheter: en vätskekyld centraldator styr funktioner som tidigare krävde ett dussintal separata moduler, medan tre så kallade ”aggregatorer” hanterar signaler från hundratals sensorer och ersätter säkringarna. En separat modul tar hand om uppkoppling via radio, Bluetooth, WiFi och 5G.

GM menar att den nya lösningen ger färre delar, enklare system och snabbare mjukvaruuppdateringar, samtidigt som nya funktioner kan läggas till kontinuerligt. På det sättet blir både el- och bensinbilar mer avancerade, energieffektiva och billigare i drift. Systemet är också ett steg mot självkörande bilar, med AI som kan reagera på millisekunder, och nätverk med tusen gånger högre bandbredd för snabbare uppkoppling och bättre underhållning.

Strategin gör alltså att GM kan bygga alla sina bilar på samma plattform, oavsett om de går på el eller bensin. Det förenklar tillverkningen, standardiserar mjukvaran och kan på sikt sänka kostnaderna. Systemet kommer att införas successivt i hela modellutbudet, även befintliga bilar, och förbättrar servicevänligheten genom färre delar som kan gå sönder. Det är en mycket ambitiös satsning som kan förändra hur GM bygger bilar – både nu och i framtiden.

Här ser man den reviderade arkitekturen för GMs fordonsdatorplattform. Bild: GM
Dela med dig av Carup

Senaste nytt