Dömer ut nya superbatterier med 100 mils räckvidd

Teslas batterileverantör sågar solid state-batterier med över 100 mils räckvidd. Företaget tror inte att batteriet har en framtid inom bilbranschen.
– De kommer bara användas inom vissa sektorer som en nisch, säger Tatsuo Ogawa, koncernchef för Panasonic. 

Flera stora biltillverkare som Mercedes, Toyota och BMW arbetar med att ta fram solid state-batterier till sina framtida elbilar. Batteritypen har en fast elektrolyt istället för en flytande elektrolyt, vilket möjliggör en längre räckvidd, snabbare laddning och mer säkerhet jämfört med dagens batterier. Än så länge har däremot inget företag lyckats ta fram ett solid state-batteri som går att använda i en produktionsbil, även om olika prototyper har presenterats.

Solid state-batterier har ofta lyfts fram som den bästa lösningen för framtidens elbilar, men alla är inte lika övertygade. I en intervju med Financial Times riktar Panasonic-chefen, Tatsuo Ogawa, skarp kritik mot batteritypen. Panasonic är i dag en av de största batterileverantörerna till Tesla.
– Jag har ingen stark övertygelse om att de kommer att förändra världen, det känns inte revolutionerande, säger han till Financial Times. 

Panasonic är en av Teslas största batterileverantörer.
Mercedes testade en prototyp utrustad med ett solid state-batteri. Elbilen uppges då ha haft en räckvidd på 100 mil.

Panasonic-chefen tror inte att nya tekniska lösningar som i dag stoppar massproduktionen av solid state-batterier hade gjort någon skillnad. Han tror i stället att det kommer bli “en nischprodukt” som kommer användas av drönare och borrmaskiner.
– Jag tror att det är lite svårt för solid state-batterier att ha tillräcklig potential för att ersätta litiumjonbatterier. Jag tror de kommer bara användas inom vissa sektorer som en nisch, säger han. 

Trots den skeptiska hållningen bedriver Panasonic egen forskning inom solid state-teknik. För fem år sedan inledde företaget ett samarbete med Toyota för att tillsammans utveckla solid state-batterier. Toyota har själva lovat att de ska vara redo att leverera batterierna år 2027, och nyligen uttryckte Hiroki Nakajima, vice vd för Toyota, en förhoppning om att företaget kommer kunna hålla sitt löfte.

Daniel Brandell har tidigare avslöjat till Carup vad han tror kommer krävas för att solid state-batterier ska slå igenom på riktigt.

På Carup har vi tidigare intervjuat batteriexperten Daniel Brandell från Uppsala universitet om solid state. Han avslöjade då vad han tror kommer att krävas för att batteritypen ska slå igenom på den breda marknaden.
– Jag tror att om någon kommer på en ny generation polymerer som har bra jonledningsförmåga vid lägre temperaturer, kommer det att bli en game changer för solid state-tekniken, säger han.

Panasonic har investerat stora summor i fabriker i både USA och Japan för att tillverka litiumjonbatterier. Men den 30 juli meddelade företaget att produktionen vid deras fabrik i Kansas, USA, kommer att trappas ner på grund av minskad efterfrågan.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt