Rob Meijers BMW med dieselmotor har rullat 55 000 mil. Han har vårdat bilen noggrant. Men nu har besiktningsmannen gett sin dom.
– En tickande bomb.
Rob Meijer bytte till BMW 2018. Hans bilmekaniker gav honom en 525d Touring som lånebil, och redan efter första dagen var Rob helt såld. Han köpte loss lånebilen. Och idag har den rullat hela 55 000 bil. Nu har den blivit undersökt på besiktning.
– Jag fick låna denna BMW som ersättningsbil. Väldigt smart av verkstaden, de vet att jag älskar bilar. Jag insåg snabbt vilken fantastisk bil detta är, framför allt tack vare motorn, säger Rob Meijer till Auto Week.
Sedan han köpte bilen har den rullat över 37 000 mil. Och totalt har bilen nu körts hela 55 000 mil. Rob hyllar dieselmotorn.
– Den motorn är verkligen fantastisk och bilen är bekvämare än jag hade förväntat mig av märket, fortsätter Rob Meijer.
Sedan 2018 har motorn rullat över 5 000 mil varje år. Rob Meijer sitter nästan dagligen bakom ratten på sin BMW för långdistanskörning. När det inte handlar om jobb, tar han med basgitarren i bakluckan på väg till ett gig med bandet Stepping Stone, som han varit medlem i sedan 1978. Han kör nästan alltid på asfaltsväg.
För att motorn ska hålla så länge har Rob tagit väl hand om bilen. Han hoppas på att kunna köra ytterligare 200 000 km med bilen.
– Jag kör alltid mycket lugnt tills motorn är varm och låter den gå på tomgång efter en lång resa. Det sägs vara bättre för turbon. Dessutom häller jag regelbundet i en liten flaska dieseladditiv, och efter varje service tillsätter jag ett tillsatsmedel i motoroljan, säger Rob Meijer.
Allvarliga fel avslöjade efter provkörning
Men det fanns en sak som irriterar honom: en lätt vibration vid cirka 105 km/h. Besiktningsmannen Joep Schuurman tittade på bilen och identifierade snabbt orsaken. Problemet visade sig bero att bakhjulen är böjda. Och framför motorn upptäckte han en annan allvarlig felkälla: gummihjärtat på vevaxelns remskiva är sprucket, vilket utgör en tickande bomb.
Det finns dock en sak som stör Rob: en lätt vibration vid cirka 105 km/h. Besiktningsmannen Joep Schuurman undersökte bilen och hittade snabbt orsaken – bakhjulen är böjda. Framför motorn upptäckte han dessutom ett allvarligt problem. Gummihjärtat på vevaxelns remskiva är sprucket. Det är nu en tickande bomb, enligt Joep Schuurman.
Rob undrar om det är värt att reparera BMW:n. Och svaret är tydligt från besiktningsmannen Joep Schuurman.
– Kör bara vidare mellan serviceintervaller och sätt ett maxbelopp på bilen. Men jag tvivlar på om det går att köra ytterligare 200 000 km utan stora kostnader, avslutar Joep Schuurman.

Anton Nordgren är en motorintresserad journalist med examen från Umeå Universitet. Han har tidigare arbetat som skribent inom mat och dryck samt som sportjournalist.















