Bilhandeln i Sverige saknar rutiner för elbilar som står på lager. Står bilarna väldigt länge med urladdat batteri finns risk för skador.
– Normalt bör en elbil som är i långtidsförvaring stå inkopplad till laddning, säger verkstadsexperten Fredrik Grufman.
Elbilar som står still länge utan laddning kan få skador på batterierna. Motorbranschens Riksförbund (MRF) har inte utfärdat några riktlinjer till handlare som har elbilar på lager. Flera bilhandlare uppger att de laddar bilar på lager, men som köpare är det svårt att säkerställa om det gjorts. Några tydliga rutiner finns inte.
– Det finns inga generella riktlinjer utan vi får hänvisa till tillverkarens anvisningar och instruktioner, säger Henrik Idermark, elbilsexpert på MRF.
Bilhandeln befinner i kris och det står tiotusentals begagnade elbilar på lager hos svenska bilhandlare. Alltför utdragen förvaring kan innebära risk för skada på de dyra batterierna om det inte görs rätt. Flera tillverkare ger rådet att långtidsparkerade bilar ska stå på laddning en laddgräns på 50 procent. Fredrik Grufman tror inte att alla bilhandlare laddar batterierna som står på lager.
– Nej, jag tror inte. Anledningen till att man ska ha bilen under laddning är att den alltid drar lite ström och att strömuttaget förr eller senare kommer att tömma bilens högspänningsbatteri.
Motorbranschen håller med om att batterierna behöver laddas och underhållas. Ändå finns inga tydliga krav på handlarna. Att ha en bensin- eller dieselbil på lager var betydligt enklare.
– Det är självklart viktigt att batteriet hålls på en laddningsnivå som inte skadar batteriet men vad som gäller för olika modeller och batterityper kan variera, säger Henrik Idermark.
Fredrik Grufman förklarar vad som händer om batterier blir urladdade.
– När högspänningsbatteriet är tömt så kommer det inte kunna hålla det lilla 12-voltsbatteriet laddat, så när bilen är helt urladdad måste inte bara bilen laddas, utan man måste med stor sannolikhet byta 12-voltsbatteriet också.
Om man tar en titt hos handlarnas lager finns det i vissa fall elbilar som stått över ett år i väntan på ny ägare. Risken finns att deras batterier inte mår bra.
– När den är helt batteridöd så får du inte upp laddluckan och bilen kan inte börja laddas, för det krävs ett fungerande 12 voltsbatteri.
Flera tillverkare, bland annat Volvo, rekommenderar att bilens laddningsnivå ska ligga på 40-60 procent om bilen långtidsparkeras. Den ska då vara ansluten till laddningsnätet och hålla en laddning på 50 procent för att förbättra batterihälsan. Tillverkarna råder att man regelbundet kontrollerar så att bilen får laddning.
Elbilsköpare bör vara uppmärksamma på batterierna om bilen stått väldigt länge utan laddning. Flera bilhandlare som Carup varit i kontakt med uppger att de regelbundet laddar batterierna. Men som köpare är det svårt eller omöjligt att veta om det verkligen gjorts.
– Konsensus är att cellerna kan ta skada om man låter den ladda ur för lågt, något som kan förändra kemin inuti batteriet och leda till obalans mellan cellerna. Det i sin tur kan leda till att batteriet stängs av. Samtidigt tillåter inte batteriets BMS att batteriet laddas ur för lågt.
En kort tid verkar inte vara något problem, men vad händer om elbilen står i ett år eller längre?
– Det finns alltid reservkapacitet kvar och några månader på noll procent bör inte leda till några problem. Det förefaller inte som att det finns någon konsensus gällande djupt urladdade batterier och dess eventuella hållbarhet över tid.
Om bilarna stått över ett år utan laddning kan det bli problem för den nya ägaren.
– Om man säger att man egentligen har tio procent kvar av kapaciteten i batteriet när mätaren står på noll och man räknar med en till två procents självurladdning per månad så bör batteriet kunna står urladdat ett halvår upp till ett år utan att det tar någon större skada så vida batteriet inte utsätts för väldigt höga eller väldigt låga temperaturer.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.