Många nya bilar innehåller en fartfälla. Den som inte ser upp kan åka dit för fortkörning – trots att uppsåt saknas.
– Ett datasystem aldrig sätta sig över den mänskliga inblandningen och viljan och heller inte kringgå lagstiftningen, säger trafikpolisen Petter Magnusson.
I Falkenberg bor den godmodiga Sven Ove Björklund. Han har köpt sig en Skoda Enyaq. Elbilen är för det mesta bra. Men ibland verkar den få ett eget liv och skenar i väg. Nu undrar han om det är han eller biltillverkaren som polisen ska bötfälla.
– Farthållaren är konstruerad att den läser av skyltarna. Men den läser också av gps-koordinater och kör för fort på vissa sträckor, säger Sven Ove Björklund till Carup.
Det finns vissa platser där bilen får fnatt. Då måste han vara beredd och sänka hastigheten genast. Om polisen gömmer sig i faggorna, kan Sven Ove få böter om han inte hinner bromsa och det vill han inte ha.
– På Strandvägen i Falkenberg är det 40-begränsning, men under en viss sträcka vid järnvägsviadukten ökar den till 50 kilometer i timmen, säger Sven Ove Björklund.
Han har en vägsträcka som är särskilt farlig. Där måste Sven Ove vara väldigt vaksam när han passerar.
– Värst är det på en 70-väg i Mölndal, det finns en motorväg i närheten och då drar den upp till 110 kilometer i timmen. Det finns andra platser också och man undrar om polisen skulle komma bakom mig, vem har ansvaret? säger Sven Ove Björklund.
Felet är välkänt i flera olika bilmodeller från Volkswagen-koncernen. Det förekommer också i bilmodeller från andra tillverkare. Någon typ av bugg i systemet gör att bilar från Audi, Cupra, Seat, Skoda och Volkswagen har en inbyggd konflikt i skyltavläsningen och GPS-systemet och anger fel hastighetsgräns på instrumentbrädan och till bilens dator. Det gör att bilen själv bryter mot fartgränserna om den körs på farthållare.
Vi ställde hans fråga till en erfaren trafikpolis. Petter Magnusson jobbar på trafikenheten i Karlstad och har varit med om det mesta.
– Så det enkla svaret är nej, det är ingen ursäkt vi godtar. Oavsett vad bilen säger är det skyltning som gäller. Står det 70km/h på skylt men GPS (inbyggd) säger 80km/h så är det skyltning som gäller, dvs. förare kommer rapporteras för hastighetsöverträdelse om denne kör efter vad GPS säger Petter Magnusson.
Sven Ove har funderat en hel del kring tekniken. Att datatekniken i maskiner och fordon inte alltid går att lita på, det är sedan gammalt.
– Jag har varit med om liknande problem när jag arbetade som kranförare i Stockholm. Jag arbetade vid Nybrokajen och varje gång jag hissade upp kranen till sjunde våningen fick en dam i gallerian databekymmer, säger Sven Ove Björklund.
LÄS MER:
Maths Nilsson är grundare av Carup.