Tjänstebilar har fler dolda kostnader än många tror. Många stirrar sig blinda på bilens pris. Men det är bara början på affären. Tjänstebilsgurun Ronny Svensson har tagit fram ett nytt verktyg och varnar för en biltyp.
– Du får högre vägtrafikskatter, högre sociala avgifter för de anställda och du får inga subventioner, säger han till Carup.
Förmånsbil eller tjänstebil är en smart lösning för många företag. För den enskilde blir det ofta mer ekonomiskt än en privat bil. Men räkna med att det blir en stor kostnad för företaget. Därför tjänar man på att göra en noggrann analys av marknaden.
– Ska du ta in en tjänstebil så får du räkna med att det kommer att kosta minst 90 000 kronor om året. Och då är det ingen märkvärdig bil, kanske en Passat eller liknande, säger Ronny Svensson.
Tjänstebilsexperten Ronny Svensson varnar för tjänstebilar med förbränningsmotorer. Innan man tar beslut om inköp krävs det eftertanke.
– Du får högre vägtrafikskatter, högre sociala avgifter för de anställda, du får inga subventioner, man styr politiskt mot elbilar och det är med ekonomin.

Den som köper in tjänstebilar behöver tänka på många saker. Bland annat inköpspris, restvärde leasingavgift, service, däck och eventuellt nettolöneavdrag. Ovanpå det ska företagets bilpolicy följas. För många är det en djungel.
Nu har experten tagit fram Bilväljaren, som är en oberoende tjänst som hjälper företag att räkna ut den totala ägandekostnaden för olika bilmodeller och användare. Den oberoende tjänsten används bland annat av Bilreda och Installatörsföretagen. Plattformen används även av Toyotas återförsäljare.
– Det är ett verktyg för alla typer av företag. De kan styra sina inköp på ett effektivt sätt, säger Ronny Svensson.
För den som vill pressa sina kostnader är det viktigt att jämföra de olika utgiftsposterna. En bil som verkar billig i inköp kan ändå ha ett dåligt restvärde. Då åker företaget på en smäll när det är dags att byta bil. Dessutom kan en del bilar ha höga kostnader för skatt, service och försäkring. En post som många inte tänker på är att vinterdäck till en ny bil ofta kan kosta över 20 000 kronor idag.
Kostnaderna du måste tänka på när en tjänstebil leasas
Kostnadspost | Vad ingår | Kommentar |
Inköp/finansiering | Inköpspris eller leasingavgift, ränta/kapitalkostnad | Vid leasing: 50 % moms ej avdragsgill på personbil |
Avskrivning/värdeminskning | Skillnad inköpspris – restvärde | Viktigaste posten vid köp |
Fordonsskatt & avgifter | Fordonsskatt, trängselskatt, vägavgifter | Varierar beroende på drivmedel Diesel minst 6000 kr per år el 360 kr |
Försäkring | Hel-/halvförsäkring, ev. självrisker | Företagsavtal medlemskap kan ge rabatt |
Service & underhåll | Serviceplan, reparationer, glas, lampor, olja, m.m. | Kan beräknas via generalagentens serviceprogram |
Däck | Sommar- och vinterdäck, däckskifte, förvaring | Slitagedäck är en separat kostnad 17 tum mycket billigare än 20 Tum vinterhjul har blivet mycket dyrt räkna med minst 20000 |
Bränsle/energi | Bensin, diesel, el, laddkostnad, biogas etc. | Här går många snett speciellt med laddhybrid |
Tvätt & övrigt | Tvätt, spolarvätska, tillbehör | Mindre men ofta återkommande kostnader minst 300 kr per månad |
Förmånsvärde – arbetsgivarens kostnad | Sociala avgifter på bilförmån | Ca 31,42 % av förmånsvärdet eldrift kommer mycket bra ut 360 kr med diesel troligen 10000 kr i vägtrafikskatt |
Nettolöneavdrag | Belopp som dras från nettolön för att sänka förmånsvärdet | Neutral för företaget men påverkar föraren |
Restvärde/försäljningsvärde | Bedömt värde vid avyttring eller återlämning | Kritisk för leasing – risk för över/underskott direkt avgörande för TCO |
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.