Många ägare till elbilar riskerar att omedvetet bryta mot lagen i vinter. Många bilmodeller har lägre tillåten maxlast än småbilar och kan få höga böter.
– Ska du lasta 300 kilo så behöver du veta vad bilen väger när den är tom, säger Carl Erik Stjernvall, expert på M Sverige.
Nyåret är passerat och många planerar fjällresor. Många storstadsbor packar då sina skidor och hela familjen för att resa iväg för en veckas avkoppling. Men med de nya och moderna elbilarna har det dykt upp ett problem. Lastvikten kan vara en dold fälla.
Många nya elbilar har en tillåten lastvikt som bara ligger på drygt 300 kg. Med tre-fyra passagerare och fjällpackning riskerar man att snabbt över den gränsen.
– I värsta fall kan det vara en olovlig körning, B-körkortet räcker bara till 3,5 ton. Men det här med vikt är något man får tala med sin bilhandlare om, de har ett ansvar att upplysa om sådana saker, säger Carl Erik Stjernvall.
Lastvikterna kan skilja kraftigt mellan olika versioner och årsmodeller av elbilar. Det går också att kontrollera bilens registreringsbevis för att se max tillåten lastvikt. Totalvikten är bilens högsta tillåtna vikt. Förarens vikt är inräknad i tjänstevikten. Lastvikten består av passagerarnas vikt plus bagaget, även det du har på taket eller de allt populärare boxarna på dragkroken ska räknas in.
Skidresor är ett bra exempel på tillfällen då man som bilägare kanske behöver se över lastvikten.
– Om man tittar på bilar som har en lägre lastvikt, får man inte ta med sig lika mycket saker. Det kan vara ett bekymmer om man har en längre resa, ska åka skidor eller ha mycket utrustning med sig, säger Carl Erik Stjernvall.
Räknar du in fyra passagerare som i snitt väger 75 kg är du direkt uppe i 300 kg. Adderar du på en takbox med skidor och bagage kan du snabbt komma upp i långt över 100 kg ytterligare. I bilens tjänstevikt räknas en förare på 75 kilo in. Eventuell övervikt äter upp bilens maxlast.
Trafikpolisen känner till fjällturisternas stråk. De flesta kommer samma väg och det är inte ovanligt att polisen gör stickprovskontroller utmed vägarna.
– Vi förstår alla att med tunga batterier kan det bli ett problem och begränsning, säger trafikpolisen Petter Magnusson.
Om du vet med dig själv att bilen är fullpackad, är det viktigt att göra en noggrann kontroll. Helst ska du väga bilen, annars får du göra en överslagsberäkning med passagerarna och lastens vikt. Trafikverket har allmänna vågplatser på ett 20-tal platser i Sverige. Vid en poliskontroll kan det sluta illa.
– Även om man köper en takbox eller något man har på dragkroken ska man komma ihåg att det är totalvikten man räknar med. Om man närmar sig gränsen, räknat dåligt och råkar ut för att köra med övervikt, då är det en förseelse som ger böter, säger Carl Erik Stjernvall.
Polisen vet att många bilägare inte tänker på lastvikten. En del packar också bilen full, chansar och sätter kurs mot skidbacken.
– Tittar man som exempel på en Tesla Model S får den lasta 391 kilo, tar man en Tesla Model 3 får den lasta 301 kilo, säger Petter Magnusson.
Men om du tänker efter noggrant och vet med dig om hur mycket packningen väger, då ska det inte vara någon fara.
– En normal skidresa borde då inte vara något större problem vad jag kan se trots allt, säger Petter Magnusson.
Med en elbil blir lasten betydligt mindre. Du ska dessutom vara mycket uppmärksam på en annan sak. Alla tilläggs- och specialfunktioner som är extra utrusning läggs till maxlasten.
– Det är inte ovanligt att man kan lasta 600 kilo i en bil med konventionell förbränningsmotor.
Men eftersom elbilarnas batteri väger så mycket ska man vara försiktig.
– Om man dessutom lägger till olika saker som panoramatak i glas, då väger det mer än bilens ursprungsvikt och kanske är något man ska räkna på, säger Carl Erik Stjernvall.
Exempel på elbilar med låg lastvikt
Observera att till exempel Tesla kan ha stor skillnad mellan olika årsmodeller och versioner. I registreringsbeviset eller hos Transportstyrelsen kan du se vad som gäller för din elbil.
Modell | Maxlast |
Tesla Model 3 Long Range AWD | 313 kg |
Hyundai IONIQ5 | 365 kg |
Hyundai IONIQ 6 Long Range AWD | 350 kg |
Subaru Solterra | 365 kg |
Volkswagen ID.4 Pro | 370 kg |
MG ZS EV | 375 kg |
Polestar 2 Standard Range Single Motor | 375 kg |
Volvo C40 | 375 kg |
Tesla Model Y Long Range | 315 kg |
Kia EV6 GT Line AWD | 392 kg |
MG Marvel R 4WD | 378 kg |
Polestar 3 | 326 kg |
Volvo EX30 | 363 kg |
Källa: NAF och Transportstyrelsen
Så stora blir böterna för övervikt
Överlast | Bötesbelopp |
1–4 % | 500 kr |
5–9 % | 1 000 kr |
10–14 % | 1 500 kr |
15–19 % | 2 000 kr |
20–24 % | 2 500 kr |
25–29 % | 3 000 kr |
30–34 % | 3 500 kr |
35– % | 4 000 kr |
Källa: Transportstyrelsen
Andreas Jemn är journalist och författare.