Så här många bötfälls för fusk med bilbältet. Detta är polisens metoder för att avslöja dem. De tre procent som inte använder bilbälte står för 35 procent av alla dödsolyckor.
I år är det 50 år sedan det blev lag på bilbälte i Sverige. Sedan kom 1986 en lag på att alla barn över 15 år skulle ha bälte på sig i baksätet. Men det var inte förrän 1988 som det blev lag på att alla skulle vara bältade. Trots det bötfällde svensk polis 5647 personer för att de saknade bilbälte förra året. Dessutom fick 2685 passagerare böter för samma sak.
– Det är ganska vanligt, vi har flera metoder för att ta fast dem. Med tanke på hur många jag ser och rapporterar tycker jag att siffran är låg, säger trafikpolisen Petter Magnusson till Carup.
Hastighetsöverträdelser är den mest prioriterade brottet mot trafikförordningen. Men även bältesanvändande är något som polisen ser allvarligt på. De gör riktade insatser.
– Ett sätt som fungerar bra är att vi patrullerar i både civila och målade bilar, då ser man väldigt bra, säger Petter Magnusson.
På Trafikverket finns en expertgrupp som utreder anledningar till dödsolyckor. Trots att bilbälte varit lagtvång så länge märker de ett samband mellan liv och död när olyckan är framme.
– Man minskar risken att dö vid en olycka med 50 procent om man använder bilbälte. Därför är det viktigt och vi har sett en koppling mellan dödsolyckor och att man glömmer sådana saker, säger Magnus Lindholm, olycksutredare vid Trafikverket.
Polisen jobbar intensivt med att få bort slarvarna från trafiken. För varje bilist som de kan spänna fast vinner hela samhället.
– Man kan även placera en polis till fots i ett tätbebyggt område, denna rapporterar sedan till en patrull längre fram, säger Petter Magnusson.
Varje bilbälte räknas. Det ser Trafikverkets utredare. Även om svenskarna är duktiga på att bälta sig, så spelar de sista tre procenten roll.
– Vi har sett i undersökningar att bältesavändandet är väldigt högt i Sverige, omkring 97 procent av alla bilister använder faktiskt bilbälte, säger Magnus Lindholm.
De som inte använder bilbälte kan aldrig vara trygga. Överallt kan det stå en polis.
– Korsningar är också bra, där kan vi ställa oss dolda och se om folk inte använder säkerhetsbälte, säger Petter Magnusson.
De tre procenten som inte använder bilbälte representerar 35 procent av alla dödsolyckor.
– Men om vi tittar på dödsolyckor så saknar 35 procent av de som omkommit säkerhetsbälte, säger Magnus Lindholm.
Poliserna behöver inte sitta i bilarna för att ta fast bältesfuskarna.
– Vi kan också ställa en polis längs vägen, denna håller då uppsikt över förbipasserande, om det kommer någon som inte har bältet meddelar den till patrullen längre fram, säger Petter Magnusson.
Utredare på Trafikverket undrar hur de som struntar i bilbältet står ut med pipandet.
– Vi har en bältespåminnare i bilen, ändå använder en del människor inte säkerhetsbältet, där är lite märkligt, säger Magnus Lindholm.
Polisens metoder mot bältesfusket
Använda sig av civila bilar i trafiken.
Använda sig av målade bilar i trafiken.
Placerar ut en dold patrull i en korsning.
Placera ut en polis till fots utmed vägen som rapporterar till patrull längre fram.
Ställer sig i tätbebyggda områden till fots och rapporterar till patrull längre fram.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.