Djävulen är tillbaka: 550 hk och manuell växellåda

Genom att ta det bästa från 90-talet och det bästa från idag ville de skapa den ultimata Diablon. Nu har det italienska företaget visat upp Lamborghinin som kombinerar tidlösa material i en tidstypisk design.
– Kärlek vid första ögonkastet, säger Emanuel Colombini.

Eccentrica Cars är ett nystartat restmodföretag som nu visat upp sin första skapelse, Eccentrica Diablo. Deras mål att återuppliva och modernisera det arbete Lamborghini gjorde för mer än tre decennier sedan. Företaget är baserat i San Marino, men de har tagit hjälp av ett antal andra parter, däribland designfirman BorromeodeSilva, som nämner Diablo GTR som sin inspiration. 

Mannen som ligger till grund för projektet är Emanuel Colombi, som också är ordförande för Colombini-gruppen. Så här säger han till PistonHeads om varför bilen kom till:
– Som barn minns jag att jag såg den röda Diablon i den första utgåvan av tidningen Quattroruote. Det var kärlek vid första ögonkastet! Han tillägger:
– Senare, efter att ha haft chansen att köra GT-versionen, bestämde jag mig för att hylla bilen genom ett restomodföretag byggt kring den, förklarar Emanuel Colombini.

Det är tydligt att bilen i grunden är en Lamborghini Diablo, det syns vid första anblick. Däremot är det fler delar än vad man kan tro som är annorlunda, allt utom vindrutan, faktiskt. Eccentrica säger att hela karossen är bytt då de försökte göra Diablos redan ganska överdrivna proportioner ännu mer överdrivna med bredare spår fram och bak. Den totala längden och höjden förblir oförändrade, även om överhänget tydligen är kortare. De berömda saxdörrarna finns såklart kvar.

Eccentrica Diablo har 3D-utskrivna delar av titanium i bland annat växellådan och luftintagen bakom taket. Luftintagen ska efterlikna tjurhorn som en hyllning till Diablo-serien. Lamporna är också ändrade och är på Eccentrican “pop-down”-lampor

Inuti är det mer som är omgjort designmässigt. Teamet säger att deras mål var att ersätta alla plastelement som var typiska för 90-talets Lamborghinis med modernare material och att förbättra ergonomin och användarupplevelsen. 90-talskänslan är dock kvar med bland annat hastighetsmätaren och informationsdisplayerna som är tidstypiska.

Den ursprungliga 5,7-liters V12:an har fått nya ventiler och kamaxlar och ger nu 550 hk vid 7 000 varv som drivs via en 6-växlad manuell låda. Eccentrica planerar att bygga 19 exempel av sin uppdaterade Diablo, och är övertygad med tanke på utbudet av färg och olika material att ingen kommer att vara den andra lik. Företaget räknar med att priset för omvandlingen kommer att börja på nästan 14 miljoner kronor, exklusive kostnaden för den vanliga Diablon som bilen byggs på.