Dieselpriset rusar: ”Nya toppnivåer – stor oro”

Dieseln stiger kraftigt. Nu varnar experter för rusning av dieselpriset efter att sanktioner mot ryska oljejättar trätt i kraft. Svensk mackägare förutspår stor höjning i nästa vecka.
– Vi är tydligt på väg mot nya toppnivåer. När USA:s sanktioner träder i kraft på fredagen och de europeiska sanktionerna nästa år är oron faktiskt ganska stor, säger Liis Elmik, oljeanalytiker på Swedbank.

Dieselpriserna har redan höjts – och det ser ut att bli värre. Reuters rapporterar att de amerikanska sanktionerna mot de ryska oljejättarna Rosneft och Lukoil nu har trätt i kraft. Enligt nyhetsbyrån gäller blockeringen av alla transaktioner från och fredag och även köpare av rysk olja riskerar att omfattas. Det innebär att två av Rysslands största aktörer på oljeexport i praktiken stängs ute från stora delar av den globala handeln.

Nu varnar också råvaruexperten Christian Kopfer på Handelsbanken för att situationen kan direkta följder även i Sverige. Redan nu har prishöjning synt. På fredagen kostade en liter diesel 17,94 kronor, 2,10 kronor mer än bensin.
– Det kan bli störningar i raffinaderi-produktionen. Dieselpriserna kan gå vidare upp om man jämför med bensin eftersom Europa köper mycket av sin diesel från Indien där det kan bli störningar i raffinaderi-produktionen ett tag när de delvis måste hitta nya leverantörer av råolja, säger han till Carup.

Christian Kopfer är råvaruexpert på Handelsbanken. Foto: Pressbild

Kopfer pekar på en kedjereaktion. När rysk råolja blockeras måste stora raffinaderier i Indien snabbt hitta andra leverantörer. Under tiden riskerar den europeiska tillgången på diesel att bli ännu tightare, vilket i sin tur kan lyfta priserna i Sverige. Lukoil och Rosneft är två av Rysslands viktigaste aktörer inom oljeexport. Samtidigt ligger flera stora raffinaderier i Europa och Mellanöstern nere för underhåll, vilket minskar utbudet ytterligare.

Kombinationen kommer precis när efterfrågan stiger inför vintern och marknaden har redan reagerat. Financial Times rapporterar att dieselpriset i nordvästra Europa på kort tid stigit till omkring 845 dollar per ton, upp från cirka 630 dollar tidigare. Skillnaden mellan diesel och Brentolja har dessutom ökat till 34 dollar per fat vilket är den högsta nivån sedan september 2023. Det är en tydlig signal om att prispressen nu är tillbaka på allvar.

Experter pekar på att priserna i Europa kommer att stiga.

Enligt estniska bränsleexperter som intervjuats av public service-bolaget ERR väntas prisrallyt framför allt bli ett vinterfenomen.
– När den ryska råoljan, som är betydligt billigare, försvinner och ersätts med olja från andra länder blir logistiken dyr. Det höjer ingångspriset direkt och driver upp hela kostnaden. Det är att vänta att priserna i Europa stiger på något sätt. Det går inte att göra något åt, säg Liis Elmik på Swedbank till ERR.

När våren närmar sig bedömer de att marknaden troligen har hittat nya leverantörer och råvaror som kan ersätta bortfallet från Ryssland. Men fram tills dess kan situationen bli besvärlig. I både Norden och Baltikum pressas priserna dessutom upp av att vinterdiesel nu ersätter sommarkvaliteten, vilket är dyrare att producera.
– Vi är tydligt på väg mot nya toppnivåer. Om USA:s sanktioner träder i kraft på fredagen och de europeiska nästa år är oron faktiskt ganska stor. Vart priserna kan ta vägen, särskilt för diesel, är helt oförutsägbart, säger Elmik.

Jan Erik Mellström som äger bensinmackar har redan märkt av de kraftigt stigande dieselpriserna. Samtidigt går bensinen märkligt nog ner.
– Det verkar som det ska gå upp ordentligt, 50 öre nästa vecka. Det är mycket märkligt alltsammans. Bensinen verkar gå ner och dieseln går upp, jag har nog inte sett något liknande, säger Jan Erik Mellström, bensinpirat från småländska Torsås till Carup.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt