Bil motor diesel

Dieselbil med fyra turbo gick billigare än elbil

Priset för att ladda elbilar vid offentliga stationer har stigit i vissa länder i Europa. En youtuber hävdar nu att BMW:s dieselbil med fyrdubbla turbo går billigare än en elbil. Det visar ett nytt test som gjorts i Schweiz.

De senaste två–tre åren har laddning vid offentliga stationer för snabbladdning stigit, vilket sätter dem som köpt elbilar i en ogynnsam situation. I flera länder kan priset för att ladda elbil vid stationer bli högre än att tanka bensin. Nu har Youtubern Aziz från Azizdrives testat med en dieselbil. Han använde en BMW M550d, en kraftfull bil med fyra turboladdare och 400 hk, och jämförde priset med elbilar. Och resultatet visade att den starka dieselbilen var billigare i drift i Schweiz, jämfört med elbilar som behöver snabbladdning på motorvägen.

Testet genomfördes under realistisk motorvägskörning i Schweiz. Han fyllde tanken till 64,92 liter, vilket kostade 1435 kronor (120,75 franc). Sedan gav han sig ut på motorvägen. Aziz körde 100 km i lugnt tempo för att optimera bränsleförbrukningen. Den faktiska förbrukningen blev 5,1 liter/100 km, och kostnaden för 100 km körning låg på 119 svenska kronor. Kostnaden per liter var 22 kronor. Han tycks dock vara lite färgad och är väldigt positiv till BMW:n med dieselmotor på 400 hästkrafter.
– Den drog 0,51 liter per mil i testet, säger youtubern.

En bilresa i Schweiz är dyrare för flera elbilar än dieselbilar, visar testet. Bild: Azizdrives/Youtube

Därefter kördes ytterligare 100 km. Sedan fyllde han på tanken igen vid dieselpumpen, men det behövdes bara 5,64 liter för att återställa tanken till full nivå. Att återfylla tanken kostade återigen 119 kronor. Medan han tankade bilen kollade han priserna på stationerna för snabbladdning. Priset för snabbladdning har stigit på många platser i Europa, kostnaden på motorvägar i Schweiz kan nå 7-9 kronor per kWh. I Sverige är det dock betydligt billigare.

Han använde elbilen BMW i5 M650 Drive som referens. Den skulle förbruka 18,9 kWh/100 km enligt WLTP, och vid realistisk körning cirka 20–21 kWh/100 km. Och det innebär att elbilen skulle kosta 155–171 kronor vid snabbladdning på motorvägen i Schweiz. Där kom han fram till svaret. Hans påstår att hans dieselbil med 400 hästkrafter var billigare i drift än en kraftfull elbil.
– Idag är en mycket speciell dag och det är officiellt en mycket dålig dag för elbilar, vi ska minnas den, säger Aziz som uppenbarligen verkar ha sina sympatier hos dieselbilar.

M550d har fyra turboladdare och 400 hk, men klarar en förbrukning på 5,1 liter/100 km. Bild: Azizdrives/Youtube

Dela med dig av Carup

Senaste nytt