Volvos toppmotor havererade efter 20 000 mil. Trots att motorns underhåll sköttes exemplariskt med täta och jämna oljebyten. Experten hittar boven i dramat.
– Här är ett exempel på vad som kan hända med en motor även om den behandlas rätt, säger motorgurun Eric Berg.
Motorexperten Eric Berg från Youtubekanalen “I Do Cars” undersöker en havererad 2,0-liters fyrcylindrig Volvo-motor i ett av sina senaste klipp. Motorn är Volvos flaggskepp med både turbo och kompressor och gav mäktiga 320 hästkrafter när den fungerade. Det som sticker ut med motorn är att den gick sönder efter att ha gått 20 000 mil, trots att dess underhåll sköttes exemplariskt med jämna oljebyten. Motorn satt dessutom i en Volvo XC90 från 2016 som bara servats vid officiella Volvo-verkstäder.
– Så exakt hur misslyckades den här motorn när saker och ting gjordes “rätt”? säger Eric.
Enligt mekanikern utfördes alla motorns oljebyten vid verkstäder, till och med kortare intervaller än vad som rekommenderas av Volvo själva. Genom att bilens chassinummer stod på motorn kunde experten enkelt spåra upp servicehistoriken.
– Alla oljebyten och servicetillfällen verkar ha gjorts på helt rätt sätt. Därför ska vi nu ta reda på vad som ligger bakom att den havererade, säger Eric.
Eric inleder sedan undersökningen och lyckas inte upptäcka några stora fel till en början. Motorns insugsportar och ventiler ser ut att vara i ett okej skick. När han undersöker kompressorn kan experten inte heller se några fel.
– Det ser faktiskt bra ut, säger Eric.
Även motorns kamrem ser ut att vara i ett bra skick. Något som tydligt visar att motorns underhåll sköts på ett utmärkt sätt är när Eric får se kamaxlarna. De är i utmärkt skick.
– Det finns verkligen inga tecken alls på att motorn skulle ha haft för lite olja i alla fall, säger han.
Det är när Eric tar loss topplocket som han får syn på ett stort problem. Tre av kolvarna i cylindrarna har en del avlagring på sig, men i den tredje cylindern är kolven helt ren istället.
– Att den har en helt ren kolv är väldigt misstänksamt, säger Eric.
När han sedan undersöker ventilerna på topplocket upptäcker han att en av dem som sitter vid cylinder tre är trasig.
– Kolla, den har en bränd ventil. Det är inte bra alls, säger Eric.
Eric fortsätter undersökningen för att se vilka skador den skadade ventilen har orsakat, men förvånande nog hittar han inga fler jättefel. I stället imponeras han av vevaxelns skick, som också är ett tydligt tecken på att denna motors underhåll med olja har skötts på ett seriöst sätt.
Men när Eric tar en närmare titt på kompressorn upptäcker han att den har stora skador. Efter det känner han sig klar med undersökningen. Enligt honom är Volvomotorn väldigt liten för den kraft den besitter, vilket gör att den är extra känslig för mindre problem. Vid något tillfälle tror Eric att motorn överhettades på grund av både turbo- och kompressorladdning, vilket ledde till att ventilen i topplocket gick sönder.
– Allt som inte är perfekt gör att den går sönder, vilket är det vi har sett här i dag, avslutar experten.
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.