Detta händer om du drar p-bromsen i full fart

Vad händer om du aktiverar den elektriska parkeringsbromsen i full fart? Effekten är inte densamma som med gamla spak-handbromsen. Men vad många inte vet är att knappen kan vara livsviktig i olika nödsituationer.

Liksom fönsterveven är den traditionella handbromsen med spak nästan så gott som utrotad på nya bilar. Resultatet av att dra i handbromsen har tidigare varit en sladd. Det är inte lika lätt med en elektronisk parkeringsbroms. De flesta har nog inte ens tryckt in knappen eller dragit i den elektrisk handbromsen i full fart. Men vid nödsituationer kan p-bromsen uppfylla en viktig funktion.

Top Gear har testat den elektriska parkeringsbromsen i hög hastighet. I en Volkswagen Golf R aktiverades bromsen vid 192 km/h, vilket visas i videon ovan. Bilen stannade effektivt och tryggt. Muffin Racing tog reda på om det är möjligt att få till en snygg handbromsladd med elektronisk p-broms i en Mazda 3 från 2017. Resultaten bör inte ses som en garanti för att det fungerar likadant på alla fordon. Funktionaliteten kan variera mellan olika bilmodeller och årsmodeller.

De flesta tillverkare rekommendarar att använda p-bromsen det ordinarie bromssystemet slutar att fungera. Den bromsar då bilen genom att verka på bakskivorna.
– I nödfall kan parkeringsbromsen aktiveras när bilen är i rörelse genom att dra och hålla upp reglaget. Bilen bromsas då kraftigt med färdbromsen, skriver Volvo.
Även Mercedes och flera andra tillverkare skriver att parkeringsbromsen går att använda i undantagsfall om vanliga färdbromsen slutat fungera.

Parkeringsbromsen är naturligtvis sämre än de vanliga bromsarna men kan vara användbar i en nödsituation. Om bromssystemet är trasig eller om bromspedalen fastnat kan parkeringsbromsen användas som reserv. Den är också användbar för en passagerare om föraren helt plötsligt skulle bli medvetslös.

Att bromsa med parkeringsbromsen är inget som rekommenderas av konsumentsajten Consumer Reports. Som har testat att bromsa med parkeringsbromsen på nio bilmodeller i 8 km/h, 32 km/h och 96 km/h för att se vad som händer.
– När parkeringsbromsen kopplas in kan det bäst beskrivas som ett bullrigt stopp. Den totala upplevelsen ligger någonstans mellan ett panikstopp och normal bromsning, säger Mike Crossen, biltekniker på Consumer Reports. 

När man drar upp den elektriska parkeringsbromsens spak så aktiveras parkeringsbromsen och en ljudsignal larmar. Flera kontrollampor börjar också lysa. Det är inte en indikation om att något är fel. När den elektriska parkeringsbromsen lossas ska bilen sluta tjuta och varningslamporna släckas.

Det är viktigt att hålla in p-bromsen helt tills bilen står stilla, det räcker inte att bara trycka en gång som när man parkerar. Den elektriska motorn som styr parkeringsbromsen intensifierar bromsverkan stegvis. Om du släpper knappen avbryts bromsningen. 
– Om man måste använda den elektriska parkeringsbromsen under körning vid ett nödfall så drar man upp och håller i den elektriska parkeringsbromsens reglage, skriver i Nissan.

LÄS MER: