Svenskarna vet inte hur man gör en omkörning. Det menar en erfaren trafiklärare.
– Det här är stora omkörningsskolan, säger Gustaf Trogen.
Han är en bekant bandyprofil och körlärare i stålstaden Sandviken. Många har fått sitt körkort efter att de suttit med Gustaf under många och långa timmar.
– Om man går på en trafikskola får man en bra utbildning, säger han.
Många bilister är stressade i trafiken. Allra helst under rusningen. Enligt Trafikverket kör dessutom hälften av svenskarna för fort. Men för att en omkörning ska vara trygg måste det gå till på ett särskilt sätt.
– Först och främst ska du se till att det inte finns någon mötande trafik. En omkörning måste ske på ett säkert sätt, säger Gustaf Trogen.
En del tror att det är förbjudet att köra om när det syns mötande bilar.
– Du får se andra bilar, men du måste göra en bedömning att det är tryggt att köra om. De behöver vara på ett visst avstånd, säger Gustaf Trogen.
Omkörningar är en stor anledning till olyckor. Det är viktigt att man svänger in med hänsyn till föraren i bilen man körde om.
– Jag brukar säga att man ska svänga in igen när man ser den andra bilens strålkastare i backspegeln. Här är det många som gör misstaget att svänga in för tidigt, säger Gustaf Trogen.
Du behöver också planera din omkörning i god tid. Gör inget impulsivt, utan börja förberedelserna medan du närmar dig framförvarande.
– Det är dessutom många som påbörjar omkörningen alldeles för sent. Då kommer de nära den andra bilen och det kan bli farligt, säger Gustaf Trogen.
Hastighetsbegränsningen är nästan huggen i sten – även vid omkörningar.
– Man får inte överskrida hastighetsbegränsningen vid en omkörning. Om du håller rätt hastighet och bilen framför dig kör långsammare, då får man köra om. Inte annars, säger Gustaf Trogen.
En del undrar om det är tillåtet att köra om flera fordon eller bilar.
– Man får köra om hur många fordon som helst, så länge det sker på ett säkert sätt, säger Gustaf Trogen.
Enligt Gustaf Trogen finns det bara ett tillfälle då man får köra för fort.
– Det enda tillfället man kan köra för fort är på till exempel en två plus ett-väg, om det kommer blåljuspersonal bakom dig kan du gasa för att de ska kunna komma snabbt förbi, avslutar Gustaf Trogen.
LÄS MER:
![](https://carup.se/wp-content/uploads/2024/07/andreas_jemn-jpg.webp)
Andreas Jemn är journalist och författare.