Nu vill regeringen i landet att elbilarna ska betala för sitt vägslitage. De vill införa kilometer-skatt för alla elbilar – eller en extra skatt på laddning.
Schweiz regering kräver att elbilsägare hjälper till och betalar landets vägar. Enligt dagens system betalar en schweizisk elbilsägare samma bilskatt som alla andra. Det innebär fyra procent av importpriset. Schweiz infrastruktur är fruktansvärt dyr att hålla iordning. De höga alperna gör det dyrt att bygga och underhålla vägarna. Fram till idag har bensin och dieselskatten använts till detta. Och nu kommer elbilarna och snyltar utan skatt.
Elbilarna använder landets vägar lika mycket som alla andra. Samtidigt menar den schweiziska regeringen att de inte bidrar i lika hög utsträckning till finansieringen av dem. Därför föreslår de nu två olika alternativ för att börja beskatta elbilarna, uppger Swissinfo.
Förslag 1
Enligt det första förslaget ska elbilarna tvingas betala en skatt efter hur mycket de kör. Det här kommer att kontrolleras genom den årliga fordonsbesiktningen. Ju mer man använder landets vägar, desto mer får man betala i skatt.
Den schweiziska regeringen tänker då ta ut en skatt per kilometer som motsvarar bensin- och dieselskatten. Det innebär också ett hårt slag mot elbilarnas framtid i det konservativa alplandet.
Förslag 2
Den andra modellen är extra skatt på elektricitet. All el som används för elbilar får en extra skatt. Den kommer att införas både för offentliga och privata laddstationer. Hur det här kommer att kontrolleras är ännu inte bestämt.
Schweiz är inte elbilarnas förlovade land. I landet finns ungefär 4,8 miljoner bilar. Av dem är ungefär fem procent, eller 200 000 rena elbilar. Om man lägger till antalet laddhybrider kommer det upp i ungefär 15 procent av den nationella fordonsflottan.
I Schweiz ser man en liten ökning av antalet elbilar. Ändå tycker politikerna att det redan är dags att börja straffa de här pionjärerna. Men först ska förslaget ut på remiss. Därefter kommer det att bli en folkomröstning där Schweizarna får säga sitt om saken.
I Norge har politikerna också bestämt sig för att skruva åt tumskruvarna på elbilsköparna. I vårt västra grannland har det varit momsfritt att köpa en ny elbil. Nu föreslår politikerna en moms på elbilar som kostar mer än 300 000 kronor.
– Det tror det kommer bli rusning innan det träder i kraft, säger experten Bjørn Eirik Loftås till TV2.
I Norge kommer den nya skatten innebära att de populäraste elbilarna blir mellan 25 000 och 50 000 kronor dyrare.
– Kanske blir det kamp om att inte prishöja bilarna så mycket. I så fall måste importörer och bilhandlare ta en del av kostnaden, säger experten Bjørn Eirik Loftås till TV2 Broom.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.