Tesla har tvingats sänka sin produktion i Giga Factory Berlin. De planerar att sänka produktionen ytterligare, enligt Business Insider. Enligt källor kan orsaken vara akut brist på personal.
Nyligen sänkte Tesla produktionsmålet för sin tyska fabrik till 4 350 bilar per vecka i juli och augusti efter att ha nått 5 000 bilar per vecka i mars, och planerar att minska det ytterligare, enligt Business Insider som tagit del av interna dokument och anonyma källor.
En av huvudkonkurrenterna till Tesla, Volkswagen, uppges ha problem med svag efterfrågan och har fått pausa fabriken i Emden i sommar. De hittills behållit sina höga priser på elbilar, vilket gjort att bilarna kostar betydligt mer än jämförbara modeller från Tesla. Nu tvingas även Tesla bromsa produktionen i Tyskland – men i detta fall tycks det handla om andra orsaker.
Den amerikanska biltillverkaren skrev i slutet av mars på X, tidigare Twitter, att man tillverkat 5 000 bilar per vecka vid fabriken i Gruenheide nära Berlin. Men arbetare vid fabriken som inte vill bli namngivna sa till Business Insider att detta var den bästa siffran på länge och att den genomsnittliga produktionen sedan dess varit mycket lägre.
Under juni tillkännagav Tesla att man anställer färre tillfälligt anställda än tidigare eftersom det inte längre behövdes samtidigt som dess produktionsmål var på rätt spår. Business Insider sade däremot att enligt bilder som visar de interna arbetsflödesprogrammen hade elbilstillverkaren sänkt sitt mål för juli och augusti till 870 bilar per dag. Detta nya mål nåddes inte heller, med bara 692 bilar producerade den 25 juli och 806 den 28 juli.
Det interna målet justerades sedan ner ytterligare till 750 bilar per dag, vilket uppgick till mindre än 4 000 i veckan, enligt Reuters. Tesla meddelade i juli att de planerar att utöka Gruenheide-fabrikens kapacitet till 1 miljon bilar per år men har inte meddelat någon prognos för när målet ska uppnås.
Enligt tyska Business Insider är orsaken till den minskade produktionen akut brist på personal. Tesla lyckas inte fylla arbetspassen och sjukfrånvaron har rusat i höjden och därför måste takten i fabriken dras ner.
Erik Aspegrén skriver för Carup, har studerat ekonomi och design och har en bakgrund hos återförsäljare som Porsche och BMW.
Nås på [email protected]