Norrmannen Bård Eker tvingades sälja sin unika Koenigsegg CCGT för att rädda sitt företag undan en kris. Tävlingsbilen finns enbart i ett exemplar och såldes för 41 miljoner kronor.
Norske affärsmannen Bård Eker var en av Koenigseggs första aktieägare redan på 1990-talet. Tack vare sin goda relation till Christian Von Koenigsegg fick han därför köpa biltillverkarens enda exemplar av racermodellen CCGT. Bilen hade tagits fram under flera år och byggdes efter GT1-regelverket, men när det lades ner stoppades projektet helt och CCGT såldes vidare billigt till Bård Eker.
Men under 2023 drabbades den norske affärsmannens företag Eker Group av stora ekonomiska svårigheter, vilket tvingade honom till ett drastiskt beslut. Genom att sälja sin Koenigsegg CCGT för ett pris på 41 miljoner kronor lyckades han vända de negativa siffrorna och rädda företaget, skriver DN.
Racerbilen väger under 1000 kg och hade över 600 hästkrafter tillgängliga från sin 5,0-liters 32-ventils V8-motor. Kraften nådde bakhjulen via en AP-Racing dubbelskivig koppling och en Koenigsegg/Cima sekventiell magnesiumväxellåda. CCGT lanserades på bilmässan i Genève 2007.
– De få personer som har kört CCGT uppger att den har väghållning som en dröm och att den skulle ha varit mycket konkurrenskraftig, skriver Koenigsegg på sin hemsida.
CCGT ser dock ut att få sin revansch efter att projektet lades ner 2007. För den amerikanska ägaren som köpte racerbilen av Bård Eker har planer på att tävla med CCGT i historiska GT1-tävlingar. Något Koenigseggmodellen kan eftersom den är byggd efter regelverket.
LÄS MER:
William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.