Här avslöjas den underliggande orsaken till varför laddhybridernas batterier stressas hårdare än hos en elbil. En tysk motortidning har utfört flera tester på olika laddhybrider. Journalisterna upptäckte även vanliga fel på några populära modeller som de varnar för.
Laddhybrider har blivit ett enormt populärt alternativ och togs fram som en lösning som skulle erbjuda det bästa av båda världar. Men hur tillförlitliga de egentligen är har ifrågasatts starkt av flera. Både den välkända kroatiska elbilverkstaden EV Clinic och den finska verkstadsexperten Jesse Haapala har nyligen varnat för laddhybrider. Nu har även en tysk undersökning gjorts på ämnet som avslöjar nya svar.
Tyska Auto Bild ville ta reda på varför laddhybridernas batterier stressas så hårt och utförde därför egna tester på ett dussintal laddhybrider. De upptäckte bland annat att batteriet i en laddhybrid som körts över 8000 mil ofta hade en större nedbrytning jämfört med batteriet i en elbil med samma körsträcka.
Anledningen till att nedbrytningen är mycket större i laddhybridernas batterier ska enligt motortidningen bero på hur de laddas och används. Till skillnad från de flesta elbilar körs laddhybridens mindre batterier ofta från helt fullt till helt slut. När de sedan laddas från 0 till 100 procent påskyndas slitaget. I många fall laddas dessutom batteriet inte alls eller endast sällan, vilket också leder till en ökad nedbrytning av batteriet. Alltså stressar ägarnas laddningsbeteende batteriets cellkemi.
Auto Bild upptäckte även i undersökningen flera vanliga fel hos en del modeller. Bland annat har BMW X3 30e en hel del strul med tekniken. Problemen kan leda till att ägaren tvingas till ett byte av en modul i batteriet som kan kosta så mycket som 40 000 kronor.
Men det är ingenting i jämförelse med vad det kostar att byta batteriet på en Volvo XC60. Enligt tidningen ska en del ägare som har haft problem med laddningen av bilen. Nytt batteri uppges kosta 126 000 kronor. När XC60 togs isär upptäckte de läckande grenrör och fel på katalysatorn. Även Mercedes laddhybrid GLC 350e är en laddhybrid som löper risk för dyra reparationer när körsträckan är lång.
Den tyska tidningens svar på varför laddhybridernas batterier lider av en större nedbrytning går att likna med vad EV Clinic tidigare har rapporterat om problemet. Enligt verkstaden är det tydligt vad som är fel med laddhybridernas batterier. Kroaterna menar att batterierna utsätts för en stor påfrestning på grund av sin ringa storlek, vilket gör att slitaget påskyndas. Elbilar lider inte av samma problem på grund av att de har betydligt större batterier och inte laddas fullt och urladdas helt. Problemet ska vara universellt och gälla alla biltillverkare.
LÄS MER:
William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.