Ryssland tvingas stoppa tung trafik när sommarvärmen kommer. När ryska vägar kollapsar står de svenska pall.
– Temperaturen i Ryssland varierar mycket, säger Trafikverkets expert Henrik Arnerdahl.
Ryska myndigheter delade nyligen ut en hård smäll mot landets åkerier. All trafik med lastbilar förbjuds under dagtid på sommaren, vid temperaturer högre än 32 grader. Orsaken är att det finns stora risker för att vägarna blir för mjuka av värmen och förstörs av de tunga fordonen, läs mer i De får körförbud på ryska motorvägar i sommar | Carup.se. Ett besked som väcker tanken om hur bra Sveriges vägar egentligen håller, när sommarvärmen är på ingång.
En tanke som Trafikverkets asfaltexpert snabbt gav klarhet i.
– I dagsläget ser jag inget skäl till att införa något förbud på sommaren som de gjort i Ryssland, säger Henrik Arnerdal, utredare vid Trafikverket.

Anledningen till att Sverige har bättre förutsättningar än Ryssland för att stå emot sommarvärmen handlar både om skillnaden på klimatet och skillnader i asfaltets tillverkningssätt.
– I ett land som Ryssland, med inlandsklimat varierar temperaturen mycket. Det kan göra det svårare att välja rätt hårdhet på bindemedlet i asfalten, säger Arnerdal.
Bindemedlet är tillsammans med bergmaterial de två huvudingredienserna i asfaltet som världens vägar byggs av. Beroende på sammansättningen mellan de två, tillsammans med hårdheten på bindemedlet, får asfalten helt olika egenskaper.
– Ett bindemedel som fungerar bra på sommaren förlorar sina fördelar på vintern då vägen riskerar att spricka. På samma sätt kan ett mjukt bindemedel som fungerar bra på vintern bli för mjukt i värme för att stå emot tunga fordon. Därför är det en utmaning att välja rätt hårdhet i områden med stora temperaturvaritationer som i Ryssland, fortsätter han.
Fördelaktigt för Sverige är att temperaturskiftningen är mindre. Därför är det lättare att välja rätt bindemedel Arnerdal.
– I Sverige har vi anpassat valet av bindemedel efter vårt klimat. Visst kan det i enstaka fall uppstå problem, men det finns inget att vara orolig för.
– Vi har bra ordning på våra val av beläggningstyper så att säga.
LÄS MER:

Rasmus Söderqvist studerar journalistik och har skrivit för Vasabladet.