Tunga elbilar slipper nästan fordonsskatt helt. Medan lätta dieselfordon straffas. Många undrar hur det kan komma sig.
– Det är inte vikten utan hur mycket koldioxid man släpper ut, säger experten Ronny Svensson.
Flera läsare har mejlat och frågat hur det kan komma sig. En elbilsägare kan köra runt på vägarna med en elbil som väger närmare tre ton och ändå behöver den bara betala 360 kronor om året i skatt. Om du däremot kör en liten dieselbil som inte väger mer än 1,3 ton, kan skatten landa på 7000 kronor per år.
– Det är politikernas sätt att få oss att välja bort det fossila. Om vi vill ha en bil med fossil motor så kommer det att kosta, säger Ronny Svensson, expert på bilekonomi.
Gränsen för hur mycket koldioxid en bil får släppa ut flyttas ibland. Men de flesta laddhybrider och alla elbilar klarar sig galant under den och ägarna klarar sig med 360 kronor i årsskatt.
– Gränsen är på ungefär 60 gram koldioxid, under det så slipper man nästan skatt helt.
Ovanför det får man betala efter sina utsläpp. Ju mer koldioxid som kommer ut från din bil, desto högre blir skatten. Värst straffade av alla är de som kör runt med nya dieselbilar med höga CO2-utsläpp. De drabbas av en malusskatt som sänks när bilen fyllt tre år.
– Sedan är det en stegrätt skala efter hur mycket man släpper ut. Diesel är det värsta av allt och där får man en extra straffbeskattning.
Allt är en plan från högre makter med förhoppning om att det ska få medborgarna att köra elektriskt. Fordonsskatten påverkar också förmånsvärdet på förmånsbilar, det har har fått många att välja el.
– Därför blir det billigare att köra en elbil än att använda diesel, allt det här är uttänkt för att vi ska välja det elektriska alternativet.
Vid nyår sänktes bensinskatten med 75 öre medan dieselskatten gick upp 11 öre. Men för alla som har bilar med motorer som körs på traditionellt bränsle ser det ut att bli dyrare. Kostnaderna kommer att bli ännu högre, bland annat inför ETS2 utsläppsavgifter på bensin och diesel från 2027. Många klagar över att elbilarna är dyra, men flera tillverkare ligger i startgroparna att lansera nya och billiga modeller.
– Det kommer att bli ännu billigare i framtiden att köra elbil, och dyrare att köra med fossila, allra mest diesel.
Ronny Svensson arbetar dagligen med att jämföra kostnader för bilägande och vad som är bäst för plånboken.
– Vi konsulter sitter hela dagarna med sådana här kalkyler om vad som är billigast, att köra elbil eller med fossil motor. Men jag skulle säga att elen blir billigast alla dagar i veckan när man ser bilens livscykelkostnad.
Experten har spått ett bränslepris på närmare 30 kronor i framtiden. Om några år blir en dieselbil något som bara de rika kan unna sig.
– Om du vill köra diesel i framtiden måste du ha en stadig kassa, avslutar Ronny Svensson.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.