Tesla slipper kontroller i svenska besiktningen

Tesla kan inte kontrolleras fullt ut på besiktningen. Verkstadsexpertern Fredrik Grufman varnar för rost på bromsrören – men de kan inte kontrolleras.
– På till exempel Tesla sitter bromsrören inplastade och går inte att undersöka med blotta ögat, säger Tord Fornander, ordförande för Besiktningsbranschen. 

En av Carups läsare berättar om en händelse nyligen på en besiktningsstation i Sverige som fick honom att haja till. 
– Var själv på besiktningen med min bil när de höll på med en Tesla bredvid. Då fick jag höra av personalen att de inte kunde kontrollera så mycket eftersom det sitter stora plastsköldar som skulle behöva monteras bort för att kunna kontrollera vissa delar av underredet, vilket de inte har rätt att göra, säger läsaren. 

Uppgifterna bekräftas av besiktningsbranschen. Vissa moderna bilar har inplastade underreden som omöjliggör vissa kontroller. Tesla, som toppar underkännandestatistiken, är en av bilarna.
– På till exempel Tesla sitter bromsrören inplastade och går inte att undersöka med blotta ögat, säger Tord Fornander, ordförande för Besiktningsbranschen. 

Verkstadsexperten Fredrik Grufman har slagit larm om att bromsrören på Tesla Model 3 rostar. Men besiktningen kan inte kontrollera dem då de sitter dolda bakom plastsköldar.

Verkstadsexperten Fredrik Grufman har länge varnat för den här bristen hos just Tesla. Han är själv erfaren mekaniker och specialiserad på Tesla. Bromsrören sitter dolda bakom innerskärmen och kan inte kontrolleras av bilbesiktningen.
– Går det hål på bromsröret riskerar man att förlora bromsförmågan. För att se skadan måste man glutta på bakkanten av främre vänster innerskärm. Du som besiktningsman, kände du till denna risk? undrar Grufman.

Tesla är inte ensamma om det här. Många moderna bilar, inte minst de elektriska, är konstruerade på samma sätt. Det gör att personalen på besiktningen inte kan göra den traditionella kontrollen.
– Det är inte bara Tesla. Det är många nya bilar som har stora delar inplastade. Det har med aerodynamiken och bränsleåtgången att göra. Då kan man inte se bromsrör och andra saker. Men under ett högtrycksprov borde det ändå visa sig, säger Tord Fornander. 

På Bilprovningen håller man med. De här plastdetaljerna sitter i vägen. Men enligt den erfarna experten behöver det inte vara ett problem.
– Det stämmer, många moderna bilar har plastdetaljer under så att man inte kan kontrollera dem. Men det är inget nytt, det fanns redan på de gamla Saab 96-orna, men det är inget problem, det finns lösningar, säger Per Anders Blommefors.

Transportstyrelsen är de som utövar inspektion över den svenska besiktningsbranschen. Där är man klara med vad som gäller. 
–  Det är upp till besiktningsorganen att ta fram rutiner eller praxis eller utrustning så att de kan lyfta fordon eller göra de kontroller som är nödvändiga enligt föreskrifter, säger Anders Gunneriusson, utredare på Transportstyrelsen.

Porsche Taycan.

Nyligen berättade vi på Carup.se om Porsche Taycan som inte kunde besiktigas. Det var också en läsare som blivit ögonvittne på en besiktningsstation i Umeå.
– Det var en Porsche, en elbil som inte kunde lyftas av personalen. De godkände den ändå, säger läsaren. 

Anledningen är fyra gummikuddar som sitter under Porsche Taycan. De är ditsatta för att man ska kunna lyfta bilen. Men det verkar som kuddarna kan lossna. 
– Om gummikuddarna saknas kan det bli problem att lyfta. Man kan ju tänka sig att en besiktningsstation tvekar om det ska lyftas och det saknas en gummikudde, då tar de säkert det säkra före det osäkra och avvaktar, säger Andreas Lundberg, PR-chef på Porsche i Sverige. 

Transportstyrelsen hade inte hört talas om det här problemet. Men de påpekar att det finns ett strikt regelverk enligt lag, det här måste alla följa. 
– En tillverkare kan ge information om det finns särskilda sätt att kontrollera vissa system och komponenter. Besiktningsorgan ska ha tillgång till denna information om den behövs för att genomföra kontroller, säger Anders Gunneriusson. 

Besiktningsbranschen vet om detta. 
– Man måste kunna lyfta en bil, hur ska man annars byta däck. Men det är så många moderna bilar att de har andra lyftpunkter, som dessutom sitter längre ut. Men det är upp till oss att se till att det finns verktyg, säger Tord Fornander.

Biltillverkarna ska informera besiktningsorganen. De ska i sin tur se till att de kan utföra besiktningen. Hur de gör det struntar myndigheten i. Bara det blir gjort.
– Nej, vi lägger oss inte i om och hur fordon kan lyftas. TSFS 2017:54. I den regleringen hänvisas även till krav om att ha information från tillverkare om hur man ska genomföra vissa kontroller, säger Anders Gunneriusson.
LÄS MER: